• Het wereldwijde chiptekort drukte in juni opnieuw flink op de Europese autoverkopen. Gemiddeld werden er ruim 15 procent minder auto’s verkocht.
  • In Scandinavië lijkt de pijn het ergst. De noordelijk gelegen landen noteerden vrijwel zonder uitzondering een verkoopdip van meer dan een kwart.
  • Niet alle automerken delen in de malaise. Dacia wist ruim 30 procent meer auto’s te verkopen, en ook Alfa Romeo verkocht bijna een kwart meer.
  • Lees ook: Auto-abonnement van Lynk & Co wordt 10% duurder: ‘We merken dat klanten dit begrijpen en ook accepteren’

Het wereldwijde chiptekort drukte in juni opnieuw flink op de Europese autoverkopen. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA wijzen de cijfers net als in voorgaande maanden op een stevige daling.

In totaal zijn er in de Europese Unie vorige maand 886.510 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Dat is ruim 15 procent minder dan in juni vorig jaar. Volgens ACEA gaat het zelfs om de slechtste junimaand sinds 1996.

Vooral in de Scandinavische landen gaat het slecht. De noordelijk gelegen gebieden noteerden vrijwel allemaal ruim een kwart minder verkopen dan in dezelfde maand vorig jaar. Ook in het grote autoland Duitsland vielen de verkopen tegen, met een daling van dik 18 procent.

In vergelijking met bovenstaande landen, valt de schade in Nederland nog mee. Hier werd een verkoopdaling van 8,9 procent genoteerd. Er werden in totaal 30.012 personenauto's geregistreerd. In 2021 waren dat er 32.937

De Nederlandse brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging stelden onlangs al dat veel productie- en logistieke processen nog steeds worden verstoord, waardoor het langer duurt voordat al bestelde voertuigen kunnen worden afgeleverd.

Niet iedereen even hard getroffen

Als we verder kijken naar de verdeling onder de automerken, zien we enorme verschillen. Het lijkt er namelijk op dat niet elke autofabrikant deelt in de malaise die afgelopen maand gaande was. Zo wist Dacia bijna 30 procent meer auto's aan de man te brengen dan in juni 2021. Ook Alfa Romeo, dat van nature moeite heeft met de autoverkoop, noteerde een plus van bijna een kwart.

De grote klappen vallen vooral bij Volvo, dat in juni bijna 46 procent minder auto's verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, en Mazda. Die laatste kwam daarbij in de buurt met een verkoopdip van bijna 43 procent.

Opvallend is dat er geen enkele lijn te trekken valt. De Duitse merken doen het bijvoorbeeld niet allemaal slecht. Volkswagen en Audi leverden bijvoorbeeld bijna een kwart in, terwijl BMW het slechts 10 procent slechter deed. Mercedes noteerde zelfs een plus van bijna 10 procent.

LEES OOK: Leasebedrijven schroeven prijzen fors op – zakelijke rijder moet rekenen op hoger kosten voor leaseauto