KLM gaat mensen wiens vlucht geannuleerd is toch hun geld teruggeven. Eerder zegde de maatschappij alleen vouchers toe.

Volgens EU-regelgeving moeten gedupeerde reizigers hun geld terug kunnen krijgen, de Unie was dan ook kritisch op landen als Nederland die vouchers toestonden.

Voor mensen die al een voucher hebben gekregen naar een tijdens de coronacrisis geannuleerde vlucht geldt het herziene beleid niet.

KLM maakt bekend weer met geldteruggaranties te gaan werken. Eerder kregen mensen wiens vlucht geannuleerd was alleen een voucher om te gebruiken bij een latere reis. Met de aankondiging komt de luchtvaartmaatschappe tegemoet aan kritiek van de EU.

Als Nederland zich niet houdt aan het EU-passagiersrecht zal de Europese Commissie namelijk “niet aarzelen een inbreukprocedure te starten” om de wet af te dwingen. Dat zei een commissiewoordvoerder donderdag naar aanleiding van de voucherkwestie voor geannuleerde vluchten.

De EU-commissarissen Adina Valean (transport) en Didier Reynders (consumentenrechten) hebben alle 27 lidstaten een brief gestuurd waarin zij erop wijzen dat volgens de Europese regelgeving een gedupeerde reiziger moet kunnen kiezen tussen een omgeboekte vlucht en geld terug.

Nederland stond vouchers wel toe, tegen de regels in

Twaalf landen, waaronder Nederland, staan tijdelijk de uitgifte van vouchers toe omdat er door de coronacrisis nauwelijks wordt gevlogen en luchtvaartmaatschappijen betalingsproblemen hebben.

Lees ook op Business Insider

Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen had de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) eerst nog gevraagd om hier in elk geval tot en met 30 juni niet op te handhaven. De dienst gaat er nu wel weer op toezien dat gedupeerden desgewenst financiële compensatie krijgen.

De consumentenbond reageert positief op de omslag in het beleid bij KLM. “We zijn blij met de stappen van KLM en met het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen om de aanbevelingen van Brussel te volgen”, aldus een woordvoerster van de Consumentenbond.

KLM wil de voucher als alternatief voor het terugvragen van geld nu aantrekkelijker maken. De Consumentenbond benadrukte al dat extra voucheropties veel mensen kunnen overhalen om die toch te accepteren.

Voor mensen die al een voucher hebben, geldt het herziene beleid overigens niet. De mogelijkheid om voor een voucher te kiezen bij een geannuleerde vlucht vanwege het coronavirus blijft bestaan, aldus KLM. Het bedrijf komt binnenkort met een plan om de vouchers aantrekkelijker te maken.

Schiphol ziet aantal vluchten met 90 procent dalen

Tekenend voor de crisis waar de maatschappij mee te maken heeft is de impact van de reisbeperkingen op de luchtehaven Schiphol. In april vlogen 98 procent minder mensen van en naar het Amsterdamse vliegveld dan een jaar eerder.

Het aantal vluchten op Schiphol kelderde met 90 procent tot 4242.

In totaal ging het in april om iets minder dan 127.000 passagiers, tegenover 6,1 miljoen reizigers in april 2019. In de maand mei zal het beeld niet wezenlijk anders zijn op de grootste luchthaven van Nederland, verwacht Schiphol.

LEES OOK: Coronacrisis duwt KLM diep in de rode cijfers: €275 miljoen verlies in het eerste kwartaal