Weinig topkoks hebben zo’n wereldwijd imperium als Jason Atherton, die ooit in de leer was bij Gordon Ramsay.

Hij heeft dus wel een paar onbetaalbare tips voor luxe reizen.

Atherton is de eigenaar van Pollen Street Social in Londen, dat een Michelinster heeft. Verder runt hij ook Marina Social in Dubai en Clocktower in het Edition Hotel in New York.

In een interview met de Indiase zakensite LiveMint zegt Atherton dat er één ding is waar je altijd om moet vragen als je roomservice bestelt. Met zijn foefje zorg je dat jouw eten vers arriveert en dat je bestelling voor alle anderen gaat.

“Als ik roomservice bestel, zeg ik altijd: ‘Ik wil mijn eten niet in een warmhouddoos. Laat het op een tafel staan met een cloche eroverheen’. Dit omdat pasta of steak in een warmhouddoos gaat stoven en dan klef en vochtig wordt. Ze zullen nu je eten zo snel mogelijk brengen omdat het niet kan staan wachten en koud worden.”

hotel room service cloche

Foto: Robert Kneschke / Shutterstock

Hij voegt eraan toe: "Als je er even over nadenkt is roomservice niets anders als eten zo snel mogelijk naar een kamer brengen. Stel dat je bezorger twintig maaltijden moet bezorgen, overal door het hotel. Dat duurt makkelijk 40 minuten. Maar 40 minuten is te lang, nietwaar?" Daarom kiest Atherton altijd voor de tactiek met een verbod op de warmhouddoos.

Wanneer Atherton uit eten gaat in één van de vele steden die hij per jaar bezoekt, dan past hij ook daar een slimme insidertechniek toe. Hij volgt de zogenoemde 'éénjaarregel'.

"Na ongeveer een jaar is een restaurant volwassen en vindt het echt z'n draai. Het personeel kent de vaste klanten, de kok kent zijn leveranciers en niemand is meer zenuwachtig voor als er een keer een recensent binnenloopt. Je wil als gast dat al het stof is neergedaald zodat je de echte ervaring krijgt van wat een restaurant kan bieden."

LEES OOK: Met deze 5 tips scoor je makkelijk gratis extra’s bij hotels