Rebecca van der Wurff begon als twintiger Pleasurements, een winkel in luxere erotische kleding en speeltjes.

Ze heeft inmiddels twee crises overleefd, terwijl de concurrentie van stijlvollere erotische producten groter is geworden.

Pleasurements blijft zich onderscheiden, waarbij speeltjes zoals de 24-karaat gouden vibrator van 12.000 euro meer voor de bijverkoop zijn.

Toen Rebecca van der Wurff haar winkel voor erotische kleding en speeltjes in 2010 oprichtte, woedde er een stevige economische crisis. Ruim tien jaar later diende de coronapandemie zich aan. Al die tijd bleef er vraag naar luxere spannende outfits en accessoires.

“Gek genoeg werden we door de coronacrisis gedwongen op de oude manier te werken”, zegt Van der Wurff tegen Business Insider.

Toen ze ruim tien jaar geleden Pleasurements begon, ging de winkel alleen op afspraak open. Dat gebeurde eerder dit jaar ook tijdens de versoepelingen na de lockdown. “Veel ondernemers moesten daaraan wennen, maar wij hoefden alleen een knop om te schakelen”, zegt Van der Wurff.

Tegenwoordig kun je gewoon binnenlopen bij The House of Pleasurements in de Amsterdamse Prinsenstraat. Al is het nog steeds mogelijk om privé een shopsessie te boeken in de ‘boutique boudoir’. Klanten worden dan in de watten gelegd met de nodige hapjes, wijn en bubbels.

“Het werd op een gegeven moment te druk om de winkel alleen op afspraak te openen”, vertelt Van der Wurff. “Het plannen werd moeilijker en we moesten mensen weigeren, dus zijn we ermee gestopt. De zaken gingen ook goed. We hadden voldoende personeel en assortiment om de winkel iedere dag te openen.”

Bestellen bij Pabo of langs de Wallen

Van der Wurff was twintiger toen ze haar winkel begon. “Ik kreeg een relatie en wilde me mooier aankleden, maar daarvoor moest ik bestellen bij de Pabo (een erotisch postorderbedrijf, red.) of de Wallen op.” Ze vond dat het allemaal wel wat mooier en inspirerender kon dan destijds werd aangeboden. “En ik wilde ondernemer worden.”

Bij Pleasurements vind je luxere lingerie en kleding. Denk bijvoorbeeld aan een ensemble dat bestaat uit een wat langere bh waaraan een rok is bevestigd en die de rug open laat. “De sluiting van de rok is als die van een bh, zodat je kunt spelen met wat je aan hebt. Steeds een laagje uit waarmee je het spel kunt opbouwen.

"Je kan er niet mee naar club Jimmy Woo, maar wel naar een kasteelfeest à la Eyes Wide Shut”, besluit ze de omschrijving. Gewaagde feestjes worden steeds vaker georganiseerd, ziet Van der Wurff. “Sommige klanten dragen op elk feestje wat anders en kleden zich er drie keer om.”

Foto: Pleasurements
Foto: Pleasurements

Ook speeltjes dragen bij aan de aankleding van het geheel. Ze kunnen van kunststof zijn gemaakt, maar ook van edelsteen, goud en zilver. Onder het kopje ‘Instruments of Pleasure’ vind je in de webshop onder meer een dildo van amethist voor zo’n 150 euro.

Maar klanten kunnen ook groter uitpakken met een zilveren vibrator van bijna 6.000 euro of een variant van 24-karaat goud die 12.000 euro kost. “Een diepte-investering, letterlijk en figuurlijk”, lacht Van der Wurff.

Het klapstuk zit al vanaf het begin in het assortiment. Volgens de ondernemer wordt de gouden vibrator vooral online gekocht en vaak naar het buitenland gestuurd. Tien jaar geleden was het aanbod aan stijlvolle speeltjes en erotische kleding beperkt. Dat is inmiddels veranderd. “Materialen zijn mooier en exclusiever. Voor een bh die vroeger 300 euro kostte, betaal je nu 600 euro.”

Om zich te blijven onderscheiden werkt Van der Wurff samen met een merk waarvoor Pleasurements de exclusiviteit in Nederland heeft. “Daarnaast zijn we een eigen label begonnen voor erotische kleding. En twee jaar geleden hebben we een collectie sieraden toegevoegd. Daarin vind je bijvoorbeeld een slavenarmband waaraan je een kettinkje kunt bevestigen. Daarmee wordt het een handboei. Dat is de speelse manier waarop wij naar erotiek kijken.”

De looks van speeltjes zijn over het algemeen verbeterd bij bekende aanbieders. Bij een winkel als Easytoys kun je geen 24-karaat gouden vibrator van 12.000 euro krijgen, maar wel bijvoorbeeld wel yoni-eieren van edelsteen. Oprichter Eric Iedema is met zijn EQOM Group, die sinds dit jaar ook eigenaar is van erotiekketen Christine le Duc, aan het uitbreiden en wil uitgroeien tot wereldspeler op het gebied van seksspeeltjes.

Lees ook: EasyToys-oprichter Eric Idema bouwt verder aan zijn seksspeeltjesimperium: hij neemt Christine le Duc over

Minder speeltjes, meer exclusieve outfits en accessoires

Het aandeel van speeltjes in het assortiment van Pleasurements is de afgelopen jaren juist geslonken. “Dat komt omdat we in het verleden problemen kregen met marketing. Op Google en social media was het te zichtbaar en werden we geblokkeerd. Op een gegeven moment werd Pleasurements helemaal van Facebook gegooid. Toen dacht ik: ik ben er klaar mee. Ik worstel hier al tien jaar mee. Daarom heb ik erotiek naar beneden gebracht en tegelijk gezorgd dat klanten ons op andere manieren konden vinden”, vertelt Van der Wurff.

“Iedereen koopt bij de groothandel. Dat is niet erg." Ze denkt zelfs dat Easytoys een winkel als Pleasurements kan versterken. “Als zij groter worden en meer mannen en vrouwen erotiek willen, komen ze misschien vanzelf bij ons voor de aankleding.”

Klanten bestellen van Pleasurements bestellen nooit alleen maar speeltjes. “Bij ons zijn ze bijverkoop”, zegt Van der Wurff. “Het zou niet erg zijn als we die tak van sport eruit zouden moeten halen.”

Al was dat tijdens de coronacrisis, toen mensen het thuis gezellig moesten maken, even anders. “In het begin hield ik mijn hart vast. De winkelstraten waren leeg. Geen toeristen. Ook online was het even heel stil, maar op een gegeven moment kwamen de verkopen weer op gang. Klanten gingen voor meer erotisch en er was meer vraag naar speeltjes. Ik had toen best wel veel ingekocht op uitgaan en erotische kleding, maar dat was er even niet bij. Jurkjes van 200 euro bleven liggen.”

Nu het normale leven enigszins weer op gang is gekomen, gaan de speelse outfits en accessoires weer over de toonbank. “Er staan al een aantal spannende feestjes gepland waarvoor klanten hier komen shoppen. Tijd om de liefde en het leven te vieren.”

Lees meer over ondernemers: