Busladingen vol Chinese toeristen, camera’s in de aanslag, op weg van topattractie naar topattractie. Even uitstappen, foto’s maken en weer door.

Dat stereotype gaat veranderen, stelt het China Business Center Netherlands maandag tegenover De Telegraaf (Blendle). Chinese twintigers en dertigers willen het anders doen. “Zij zijn niet tevreden met het huidige standaardaanbod en willen zich vrijer kunnen bewegen in Nederland. niet alleen in Amsterdam, de Zaanse Schans, Keukenhof en Kinderdijk, maar zeker ook elders in Nederland,” aldus de woordvoerder.

Naar verwachting blijven Chinese toeristen een enorme groeimarkt voor Nederland. Volgens de Holland Alliantie China – een samenwerkingsverband van toerismebureau NBTC, KLM, Schiphol en Amsterdam – stijgt het aantal Chinezen dat Nederland bezoekt, de komende jaren van iets minder dan 300 duizend per jaar naar ruim een half miljoen in 2020.

Nederland moet daarbij dus wel rekenen op een nieuw soort Chinese toerist. Maandag opende de Chinese reisorganisatie Tangguo een kantoor in Den Haag dat zich specifiek op jongere, meer individueel ingestelde Chinezen.

LEES OOK Hoe goed is online supermarkt Picnic nu echt?