BlaBlaCar is één van de weinige succesvolle online platformdiensten uit Frankrijk die internationaal scoort. BlaBlaCar is actief in 22 landen, waaronder Nederland. De webdienst regelt lange-afstandsritten tussen steden, waarbij autobestuurders met vrije plaatsen een passagier kunnen meenemen, tegen een relatief lage prijs.

In veel Europese landen doet BlaBlaCar het goed. Behalve in Groot-Brittannië.

Operationeel directeur Nicolas Brusson gaf in de marge van een conferentie in Lissabon tegenover onze Franse collega’s van Business Insider tekst en uitleg.

Britten stappen niet bij onbekende in de auto

Hoewel het Verenigd Koninkrijk op papier een ideale markt is voor de Franse carpooldienst – brandstofprijzen zijn relatief hoog, reizen met de trein is duur – lukt het niet goed om de Britten in deelauto’s te krijgen.

“Er is iets mysterieus aan de hand daar”, aldus Brusson. De belangrijkste reden lijkt te zijn dat Britten het niet prettig vinden om bij een onbekende in de auto te stappen. Angst voor juridische problemen en gebrek aan vertrouwen in onbekende medeburgers worden in Britse Facebook-commentaren over BlaBlaCar 10 tot 20 keer zo vaak genoemd als in andere landen.

Voor het overige gaat het uitstekend met de Franse carpooldienst. Maandelijks worden ongeveer 4 miljoen ritjes besteld, wat naar schatting een omzet van een kleine 20 miljoen euro oplevert.

LEES OOK: Waarom carpooldienst BlaBlaCar de Verenigde Staten links laat liggen