Een nieuwe investering van 2 miljoen euro en ruim 80.000 klanten twee jaar na de oprichting: energiestartup Vandebron heeft de wind in de zeilen.

Dat ziet ook Nuon, dat met een eigen initiatief producenten van groene stroom direct koppelt aan afnemers. “Een poging om ons na te apen”, aldus mede-oprichter Matthijs Guichelaar van Vandebron.

Het principe van Vandebron is dat klanten zelf kunnen zien van welke boer hun groene energie afkomstig is. “Bijvoorbeeld zonne-energie van Peter en Tejon”, zo is te lezen op de website.

De producent bepaalt de prijs en de duur van de contracten die hij of zij aanbiedt. De winstmarge die traditionele leveranciers pakken op de levering is er niet. Dat is voordelig voor de boer, omdat die een hogere prijs kan vragen dan wanneer hij zijn energieoverschot aan een energiemaatschappij levert. En ook voor de klant zou het goedkoper zijn.

Maar “als je écht het allergoedkoopst uit wilt zijn, kun je beter ieder jaar een eenmalige aanbieding van een groot energiebedrijf kiezen”, schreven de oprichters van Vandebron voor de lancering in april 2014 op hun website. Want tegen de enorme welkomstkortingen van grote jongens als Nuon en Essent kan het jonge energiebedrijf niet op.

Grof geweld

Toch heeft de startup (60 fte) inmiddels al meer dan 80.000 klanten volgens de teller op de website. Arianne uit Leiderdorp is de laatste nieuwkomer; zij ging weg bij Oxxio en meldde zich aan om 14.44 uur op woensdag 24 februari.

En ja, aan het “grof geweld” van de grote energieleveranciers verliest de startup weleens klanten, zegt Matthijs Guichelaar, een van de oprichters: “Maar het gaat goed, zelfs wat beter dan verwacht.”

Lees ook op Business Insider

Waar de grens ligt van wat het bedrijf aankan? Volgens Vandebron theoretisch bij zo’n 1 miljoen huishoudens, de huidige capaciteit op de duurzame energiemarkt. “Maar zo veel klanten krijgen, is nog nooit iemand gelukt”, zegt Guichelaar. “We hopen de komende jaren ergens tussen 250.000 en 300.000 klanten uit te komen.”

Garantie voor groene stroom

De stroom die bij die klanten uit het stopcontact komt, is niet daadwerkelijk afkomstig van de boer waar het contract mee gesloten wordt; er wordt geen lijn aangelegd tussen de windmolen en het huis van de klant. De energie wordt gewoon geleverd via het nationale elektriciteitsnet. De klant koopt een bepaalde hoeveelheid duurzame energie en betaalt daar, via Vandebron, voor aan de producent.

Maximaal 90 procent van de verwachte jaarproductie van de producent wordt via Vandebron te koop aangeboden. Een buffer van 10 procent is ingebouwd, omdat er bijvoorbeeld nog weleens een windmolen kapot kan gaan. Op deze manier garandeert Vandebron dat de groene stroom die een klant koopt ook echt groen is.

Hiermee verschilt het concept van de grote energieleveranciers, zo verklaart medeoprichter Aart van Veller eerder dit jaar tegenover NRC. “Een Nuon of een Essent koopt grijze stroom op de markt of produceert die zelf en gooit die in die kom. Onderaan laten ze het eruit lopen voor de klanten en plakken er dan een groencertificaat op dat ze meestal uit het buitenland halen.”

Miljoenen omzet, winst nihil

Vandebron moet het volgens Guichelaar vooral hebben van klanten die “gewoon geïnteresseerd zijn in groene energie” en bijvoorbeeld “jonge, hoogopgeleide klanten die kritisch naar bedrijven kijken en hun geld liever uitgeven aan individuele ondernemingen dan aan grote corporate bedrijven”.

De abonnementskosten bedragen voor de ontvanger 6,25 euro per aansluiting per maand. Ter vergelijking: bij de Nederlandse Energie Maatschappij is dit tussen de 5 en 7 euro per product per maand, bij Nuon ìs dit 3,25 euro voor stroom en 3,75 voor gas.

Die 6,25 euro per product maal het aantal afnemers is dus de omzet die Vandebron maandelijks binnenkrijgt. Want verder geldt: inkoop is verkoop, aldus Guichelaar. Stel dat die meer dan 80.000 klanten allemaal zowel gas als elektriciteit bij Vandebron afnemen dan zou dat uitkomen op iets meer dan 12 miljoen euro. De totale jaaromzet, inclusief ook de netbeheerskosten en de inkomsten voor de producenten die Vandebron int, ligt rond de 80 miljoen euro.

Echte winst blijft daar volgens oprichter Guichelaar nog niet van over. “We zijn een groeiend bedrijf dus alles wat we overhouden, wordt in het bedrijf geïnvesteerd.”

Investeringen

Naast de omzet uit abonnementsgeld krijgt het bedrijf ook geld binnen via verschillende investeringen. Zoals eerder deze maand de investering van het Amsterdamse Klimaat- en Energiefonds. Of beter gezegd, een lening. Guichelaar: “Een marktconforme lening.” Met dit geld wil het bedrijf nog sneller gaan groeien.

Waarom dan niet gewoon met een lening van de bank? “Deze investering maakt het mogelijk Amsterdamse klanten te koppelen aan Amsterdamse aanbieders. Bovendien ben je als bedrijf gewoon afhankelijk van verschillende manieren van financiering, dit is er daar één van.”

Andere investeerders van Vandebron zijn onder andere het Dutch Greentech Fund – een fonds van de Rabobank, de TU Delft, Wageningen University en het WNF –, het Triodos Groenfonds en GSI groep. Ook “een aantal ‘informal investors’” hebben geld gestoken in de startup.

Concurrentie van Nuon

Ondertussen neemt de concurrentie voor Vandebron wel toe. In januari kreeg Vattenfall, het bedrijf achter Nuon, toestemming van de Autoriteit Consument & Markt om Powerpeers op te richten, een platform dat een vergelijkbaar concept hanteert als Vandebron: het aan elkaar koppelen van gebruikers en lokale producenten van groene energie. Of zoals Guichelaar het formuleert: “Een poging van Nuon om ons na te apen”.

Een grote concurrent voor Vandebron? Guichelaar verwacht voorlopig nog van niet. “Het geeft wel aan dat ook de aanpak van de grote partijen aan het verschuiven is. Maar het blijft Nuon dus het is de vraag of duurzaam geïnteresseerden zich hiervoor willen aanmelden.”