Elon Musk zit niet alleen in de elektrische auto’s van Tesla en raketten van SpaceX. Hij verkoopt ook vlammenwerpers via The Boring Company, een tunnelboorbedrijf.

Ze kosten 500 dollar per stuk en fans konden deze week de eerste 1.000 exemplaren in ontvangst nemen op een evenement van The Boring Company in Los Angeles.

Musk twitterde opgetogen over het zogenoemde ‘ophaalfeest’:

De naam is officieel overigens ‘Not-a-Flamethrower’. Dit omdat de regels voor het verzenden en exporteren van vlammenwerpers erg strikt zijn.

Musk tweette ook de kleine lettertjes die bij de apparaten horen, waarvan sommigen klinken als een gedicht uit een kinderboek:

Nieuwswebsite Digital Trends besprak vorige maand al de ‘belachelijke’ voorwaarden voor de Not-a-Flamethrower. YouTuber Justine Ezarik deelde een uitpakvideo op de site en voegde daaraan toe: “Lees de voorwaarden. Ze maken geen grappen, ook al is het op een ludieke manier opgeschreven.”

Op het ophaalfeestje konden klanten de vlammenwerper testen op marshmellows:

Eenmaal thuis met hun nieuwe aanwinsten begonnen de nodige pyrofans een serieuze test. Deze Instagrammer postte geroosterde steaks:

Musk raadde mensen aan om crème brûlée te maken – en sommigen volgden zijn advies:

Bij lang niet alle demo’s werden de vlammenwerpers veilig en gecontroleerd gebruikt. Zo ook bij Ezarik, die haar 4 miljoen YouTube-volgers toonde hoe ze per ongelijk een deel van het kunstgras in haar tuin verbrandde toen ze een kookvideo wilde maken.

Deze kerel gebruikt de Not-a-Flamethrower om een forse joint aan te steken:

Een ander keek liever hoe dicht hij bij zijn voeten kon komen:

My hot new toy, ready for summer bbq’s 🔥 #theboringcompany #notaflamethrower

A post shared by Kevin (@kev_burn) on

Kritiek is er daarom natuurlijk ook. Is het wel veilig om een dergelijk gereedschap aan gewone consumenten te verkopen?