Ruimtevaartbedrijf SpaceX ontwikkelt een volledig herbruikbaar raketsysteem: Starship-Super Heavy.

Het nieuwste Starship-prototype SN5 deed dinsdag een experimentele ‘hop’ van 150 meter.

Het 16 verdiepingen hoge ruimtevaartuig steeg op, vloog ongeveer 40 seconden en landde toen zelf.

Verschillende livefeeds op Youtube registreerden beelden van de testvlucht.

SpaceX is met de lancering van een soort gigantische graansilo een klein stapje dichter bij Mars.

Het ruimtevaartbedrijf van ondernemer en techmiljardair Elon Musk lanceerde dinsdag een prototype van een potentieel revolutionair raketsysteem: de SN5.

De testvlucht vond plaats bij de snel uitdijende raketfabriek van SpaceX. Die testlocatie ligt bij het plaatsje Boca Chica in een vrij afgelegen gebied in het zuidoostelijke puntje van Texas.

Lees ook op Business Insider

“Mars is ziet er realistisch uit”, twitterde Musk kort na de vlucht die zo’n 150 meter de lucht in ging. “De vooruitgang versnelt.”

De site SPadre.com, die vanaf South Padre Island een camera heeft gericht op de lanceerplaats van SpaceX, zond de hele lancering van begin tot eind uit.

Op de achtergrondgeluiden van een livestream gehost door NASASpaceFlight.com (weer een ander beeld met een andere camera), was er duidelijk gejuich te horen van de medewerkers van SpaceX.

In het onderstaande filmpje zie je de vlucht uit de feed van SPadre.

 

De video laat zien hoe het prototype gelanceerd wordt door een Raptor-raket, over het platform beweegt en weer landt. Voor de landing gebruikt het ruimtevaartuig een stel speciale poten.

Musk tweette later dat de volgende set landingspoten van Starship “ongeveer 60 procent langer” zal zijn. Ook zal de volgende versie “veel breder en hoger” zijn. Doel is om een constructie te maken die geschikt is om te landen op onverharde oppervlaktes op de maan of Mars.

De site LabPadre had eveneens een livefeed van de lancering. Bij hen ziet de vlucht er in een compilatie zo uit:

Volgens Musk kan de combinatie van het Starship-ruimtevaartuig en het Super Heavy-raketsysteem de kosten om iets in een baan om de aarde te brengen met een factor duizend verlagen. Daarnaast maakt een succesvol systeem straks hypersonische reizen rond de wereld mogelijk.

Voor dat allemaal kan, moet SpaceX eerst bewijzen dat het ontwerp van het Starship echt werkt. Daartoe is het bedrijf druk bezig met het bouwen, testen en lanceren van prototypes.

De ‘hop’ van maandag is een cruciale stap die nodig is voor de ontwikkeling van nieuwe prototypes en testlanceringen die toekomstige Starships in een baan om de aarde moeten brengen.

De reis naar Mars

Het SN5-prototype ondergaat een statische proef met een Raptor-motor op 30 juli 2020, in Boca Chica, Texas. Bron: Elon Musk/SpaceX via Twitter
Het SN5-prototype ondergaat een statische proef met een Raptor-motor op 30 juli 2020, in Boca Chica, Texas. Bron: Elon Musk/SpaceX via Twitter

Bovenstaande foto toont het SN5-prototype van bovenaf tijdens een proef met de motor op 30 juli.

SN5 is de meest recente variant van een aantal volwaardige Starship-prototypes op ware grootte die SpaceX in Texas heeft gebouwd. Eerdere versies zijn tijdens tests geplet of geëxplodeerd, zoals het geval was op 29 mei.

Starship Mark 1 (MK1) in september 2019. De romp van het voertuig brak later tijdens een druktest. Bron: SpaceX
Starship Mark 1 (MK1) in september 2019. De romp van het voertuig brak later tijdens een druktest. Bron: SpaceX

Volgens Musk worden de lessen die uit de mislukte lanceringen zijn getrokken al in de prototypes SN6, SN7 en SN8 verwerkt. De voertuigen hebben geen extra vleugels of een neus, zodat ze meer lijken op vliegende graansilo’s dan op ruimteschepen.

Zoals een testlancering van vorig jaar duidelijk maakte, kunnen zelfs experimentele vluchten op veel belangstelling rekenen. Op 27 augustus 2019 steeg Starhopper naar een vergelijkbare hoogte als SN5 en landde dit prototype op een nabijgelegen betonnen platform.

 

SpaceX heeft een licentie om prototypes van Starship een “suborbitale vlucht” te laten maken. Dat betekent dat de experimentele ruimteschepen op 100 kilometer boven de aarde mogen vliegen. Het is echter onzeker of SpaceX uiteindelijk van plan is om met SN5 zo’n ambitieuze vlucht te proberen.

SpaceX streeft ook naar een licentie voor de lancering van volwaardige Starship-Super Heavy-voertuigen, die in een baan rond de aarde moeten komen.

Musk hoopt dat Starship in 2022 een vrachtmissie naar Mars zal voltooien en in 2023 mensen rond de maan zal laten vliegen. In 2024 moeten er volgens zijn optimistische planning NASA-astronauten op de maan landen en in datzelfde jaar moeten er zelfs mensen naar Mars gestuurd worden.

LEES OOK: Is SpaceX in gesprek met investeerders? Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk zou $44 miljard waard zijn