Vraag Elon Musk waar je zijn kantoor kunt vinden en hij heeft waarschijnlijk geen pasklaar antwoord.

Dat komt omdat de CEO van de maker van elektrische auto’s Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX kantoor houdt waar de meest acute problemen zijn, meldt Fortune.

“Ik verhuis mijn bureau – of ja, ik heb niet echt een bureau – naar waar het grootste probleem binnen Tesla is”, zei Musk tijdens een interview naar aanleiding van de cijfers over het derde kwartaal. “Ik geloof echt dat je een bedrijf moet leiden vanaf de frontlinie, dat is waar ik ben.”

Zijn kantoor kun je op dit moment vinden in de Gigafactory in Sparks, Nevada waar de Model 3 wordt gebouwd – het nieuwe paradepaardje dat elektrisch rijden voor de massa betaalbaar moet maken. Musk deed het interview met Fortune zelfs vanuit de fabriek.

De toekomst van Tesla hangt af van deze 3 vragen

De verwachtingen voor de Model 3 zijn torenhoog: er zijn bijna een half miljoen bestellingen binnen van de elektrische auto die ongeveer 35 duizend euro moet gaan kosten. Het is hiermee ook het eerste model dat Tesla op grote schaal moet produceren.

Afgelopen woensdag maakte Tesla bekend dat het opstarten van de productie vertraging oploopt. Aanvankelijk was het plan om de productie in december dit jaar op te schalen naar 20 duizend stuks per maand, maar dat doel is vooruitgeschoven naar maart 2018.

Door het gedoe met de Model 3 staan beleggers voor een keuze: wedden op de veelbelovende toekomst van het bedrijf, of het verontrustende heden.

Lees ook op Business Insider

Wat betreft Adam Jonas, analist bij zakenbank Morgan Stanley, zijn er drie dingen om rekening mee te houden bij het evalueren van Tesla.

“(1) Wat gebeurt er met de vraag naar het product? (2) Hoe snel verbrandt Tesla geld door te investeren in het bedrijf? (3) In hoeverre zijn beleggers bereid de ambitieuze groeiplannen van Tesla te financieren?”, schrijft Jonas in een bericht aan klanten.

Na de kwartaalcijfers van afgelopen woensdag gaf Jonas aan dat hij vertrouwen heeft in de vraag naar Tesla’s elektrische auto’s, zich lichte zorgen maakt over de kasstroom en denkt het met de financiering van Tesla’s groeiplannen voorlopig wel goed zit.

De vraag naar de auto’s van Tesla is inderdaad sterk. Het bedrijf leverde de 250 duizendste auto in het afgelopen kwartaal en gaat waarschijnlijk 100 duizend stuks van de Model S en Model X afleveren in 2017, een groei van 30 procent in vergelijking met vorig jaar.

Meer dan 450 duizend mensen hebben de Model 3 besteld. Daarmee is dit de eerste auto voor de massa van Tesla. In de Verenigde Staten kan wel een probleem optreden als een plan van de Republikeinen doorgaat, om een belastingvoordeel voor elektrische auto’s te schrappen.

Jonas’ grootste zorg betreft het tempo waarin Tesla geld uitgeeft. “De discussie rond de toekomstige kasstroom was vaag, maar de financieel directeur zei dat zelfs de Model 3 in de toekomst een positieve kasstroom moet genereren.”

Om een idee te geven van de huidige situatie: in het derde kwartaal van dit jaar gaf Tesla per saldo 1,4 miljard dollar meer uit aan investeringen dan er binnenkwam uit de verkoopopbrengsten, zo blijkt uit gegevens van persbureau Bloomberg.

Aandeel Tesla

Nu de autobouwer groter wordt, neemt het belang van de uitvoering van de groeiplannen toe. Gedoe met de productie van batterijen heeft de productie van de Model 3 ernstig vertraagd.

Maar Morgan Stanley-analist Jonas blijft redelijk positief. Als de opschaling van de productie niet leidt tot extra uitgaven voor investeringen, is dat positief voor het aandeel Tesla.  Voorlopig kijkt Jonas het nog even aan.