Elon Musk adviseert andere CEO’s zich niet blind te staren op cijfertjes, maar zich in plaats daarvan te verdiepen in de feedback op hun product.

“Jullie moeten minder tijd besteden aan financiën, in vergaderzalen, aan PowerPoint presentaties en meer tijd aan het verbeteren van je product”, aldus Musk.

“Ga gewoon de fabrieksvloer op, ga de winkel in en praat met klanten,” voegde hij daaraan toe.

Techmiljardair Elon Musk denkt dat andere CEO’s succesvoller kunnen zijn als ze minder tijd zouden besteden aan de financiën en meer tijd aan het implementeren van feedback op hun product. 

In een interview met The Wall Street Journal zegt de baas van autofabrikant Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX dat CEO’s “te veel tijd besteden aan de cijfertjes, in vergaderzalen, aan PowerPoint presentaties en te weinig aan het zo sterk mogelijk maken van hun product.”

Musk is dit jaar de op één na de rijkste persoon ter wereld geworden met vermogen van 145 miljard dollar, vooral dankzij de enorme koersstijging van het aandeel Tesla. Volgens de Bloomberg Billionaires Index is alleen Jeff Bezos van Amazon rijker.

Lees ook: De astronomische koersstijging van Tesla maakt Elon Musk op papier de op 1 na rijkste mens ter wereld – maar dat kan heel goed een gigantische zeepbel blijken

CEO’s moeten focus hebben op productinnovatie

Volgens de topman van Tesla richt de huidige lichting CEO's van grote multinationals zich niet voldoende op productverbetering. Zelfs als productinnovatie niet je sterkste kant is, is het volgens Musk een vaardigheid die je jezelf zou moeten aanleren om succesvol een bedrijf te kunnen runnen. Volgens de miljardair “moeten CEO’s gewoon harder hun best doen.”

“Elke CEO moet een perfect product of een perfecte dienst willen creëren," zei Musk tegen de krant. Hij voegde eraan toe dat ze dit alleen kunnen bereiken als ze actief op zoek gaan naar kritiek op hun product "van klanten en juist ook van mensen die geen klanten zijn."

‘Je moet houden van je eigen product'

Musk adviseert andere topmannen en topvrouwen zo nu en dan eens een stap terug te doen en objectief naar het product te kijken. "Vraag je eens af of je product wel echt zo geweldig is als het kan zijn? Waarschijnlijk is dat niet zo. Dus wat zou je kunnen doen om het beter te maken?" 

De CEO van Tesla zegt dat het lijkt alsof bedrijven denken dat klanten hun producten prima vinden, ook al zijn ze er binnen het bedrijf niet super enthousiast over. "Zo werkt het niet," zegt Musk. "Als jij niet van je product houdt, hoe kan je dan verwachten dat anderen dat wel doen?"

In plaats van zich vooral te bekommeren om presentaties en spreadsheets zouden de directeuren volgens Musk meer tijd moeten doorbrengen op de fabrieksvloer en met klanten.

Lees meer over Elon Musk: