De Amsterdamse startup Felyx, die elektrische deelscooters verhuurt, heeft een investering van 2 miljoen euro gekregen. Met het geld, afkomstig van verschillende particuliere investeerders en ABN Amro, willen oprichters Quinten Selhorst en Maarten Poot (allebei 30) uitbreiden naar Rotterdam.

In Rotterdam wil Selhorst 324 scooters neerzetten, zegt hij tegen Business Insider. Die scooters zijn dan – net zoals in Amsterdam – met een app te huren voor 30 cent per minuut.

“In Amsterdam staan nu 108 elektrische scooters van ons en we merken dat het heel goed gaat.” Hoeveel gebruikers Felyx nu heeft, kan Selhorst niet precies zeggen. “Ik kan wel zeggen het er inmiddels duizenden zijn en dat alle scooters meerdere keren per dag verhuurd worden.”

“Er is veel meer vraag dan aanbod, we zitten echt aan de bovenkant van de Europese markt.”

Selhorst denkt dat dat komt doordat hij het met Felyx aantrekkelijker maakt om een scooter te huren, dan om er een te bezitten. “Als gebruiker heb je geen zin om 10 minuten te lopen voor een deelscooter als je eigen auto al voor de deur staat. Daarom letten we er goed op dat de scooters verspreid door de stad staan. En dat het niet te duur is, want ook dan kunnen gebruikers net zo goed de auto pakken.”

Deelscooters in Amsterdam

Daardoor groeit Felyx hard. Toch is er in Amsterdam een hoop onzekerheid. De gemeente wil namelijk niet alleen deelfietsen weren in de stad om de overlast te verminderen, ook Felyx kreeg in oktober een brief waarin stond dat de scooters verwijderd moeten worden.

“Daar hebben we bezwaar tegen aangetekend en we wachten nog op een reactie”, zegt Selhorst. “We hebben ondertussen heel positieve gesprekken gevoerd met de gemeente. Wij vinden dat onze scooters niet hetzelfde effect hebben op de stad als de deelfietsen. Toeristen kunnen de scooters namelijk niet gebruiken en we zien er streng op toe dat gebruikers er netjes mee omgaan.”

Of de gemeente dat ook vindt, is nog even de vraag. “Er is een nieuw college gevormd in de gemeenteraad en inmiddels is het zomer. Het duurt dus allemaal wat langer dan normaal.”

Dat is niet iets dat Selhorst wil afwachten. In de tussentijd heeft hij gesprekken gevoerd met de gemeente Rotterdam – waar er wél positief op Felyx wordt gereageerd. “De gemeente was vanaf het begin enthousiast en ze hebben aangegeven dat we welkom zijn in Rotterdam.”

Selhorst wil in september live gaan in Rotterdam. De komende maanden richt hij zich dus volledig daarop – en daarna? “We willen gaan kijken naar andere steden. Ik denk dat dit concept werkt in alle grote steden met mobiliteitsproblemen, zoals Eindhoven, Den Haag, Utrecht en misschien Den Bosch.”

“Na een succesvolle lancering in Rotterdam, willen we waarschijnlijk ook naar die steden. Daarna willen we ook over de grens kijken – maar dat is nog iets verder weg.”

LEES OOK: Het derde grootste scootermerk in Nederland komt met een elektrische variant en belooft 0 wachttijd bij het opladen