Nederland telde begin dit jaar ongeveer 45.000  volledig elektrische auto’s, een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder. En dat aantal gaat de komende jaren naar verwachting nog flink groeien. Intussen worstelen verzekeraars nog met de premies voor elektrische auto’s.

De groei van het aantal elektrische auto’s in Nederland is vooralsnog sterk fiscaal gedreven. In 2018 groeide het aantal elektrische auto’s hard, maar daalde het aantal plug-inhybrides die elektrische aandrijving combineren met een klassieke verbrandingsmotor. De reden hiervoor lag bij verandering in de fiscale bijtelling voor het privégebruik van lease-auto’s.

In 2018 ging de bijtelling voor plug-inhybrides fors omhoog naar 22 procent van de cataloguswaarde, terwijl alleen volledig elektrische auto’s nog de voordelige bijtelling van 4 procent behielden.

In de onderstaande grafiek is terug te zien dat dit een fors effect had op de verkoop van stekkerauto’s in 2018. Het aantal volledig elektrische auto’s groeide hard (donkerblauwe balk) terwijl de verkoop van plug-inhybrides stagneerde (lichtblauwe balk).

Voor de langere termijn is de verwachting dat het aantal elektrische auto’s fors blijft toenemen. Hoewel ook voor volledig elektrische auto’s de fiscale bijtelling voor leaserijders de komende jaren stijgt, zijn er nog wel tal van fiscale voordelen. Bovendien wordt het aanbod veel groter. Onder meer Volkswagen wil zwaar inzetten op een reeks elektrische modellen de komende jaren.

Verzekeringspremie voor elektrische auto

Verzekeraars worstelen nog wel met de premies die ze moeten rekenen voor elektrische auto’s, zo signaleert het Financieele Dagblad. Door het relatief geringe trackrecord van de schade bij elektrische auto’s is het lastig om in te schatten wat een redelijke verzekeringspremie is.

Lees ook op Business Insider

Aan de ene kant zijn elektrische auto’s vaak voorzien van de modernste technologie op het gebied van hulp bij parkeren en andere veiligheidssoftware. Daar staat tegenover dat ze relatief stil zijn en juist om die reden betrokken kunnen zijn bij ongelukken.

Een woordvoerder van verzekeraar Centraal Beheer zegt tegen het FD dat je naar diverse factoren moet kijken. “Het merk en het type auto spelen bijvoorbeeld ook een rol, net zoals de postcode en de leeftijd van de bestuurder.”

Vooralsnog rekenen Centraal beheert en ASR gemiddeld genomen een kleine opslag bij de verzekeringspremies voor elektrische auto’s, aldus het FD. Dit komt ook omdat elektrische auto’s gemiddeld genomen duurder en luxueuzer zijn dan brandstofauto’s.

Verzekeraar Allianz geeft aan nog niet te kunnen zeggen of de premie voor een elektrische auto structureel hoger moet zijn dan voor een auto die op benzine of diesel rijdt.

Lees meer over elektrisch rijden: