Het eerste elektrische passagiersvliegtuig moet in 2025 commerciële vluchten uit kunnen voeren. Dat verwacht de baas van de Noorse luchthavens, Avinor.

Dag Falk-Petersen noemt een periode van slechts 8 jaar ‘zeer realistisch’, zo citeert de krant Romerikes Blad hem. De overstap naar duurzamere aandrijving voor vliegtuigen is essentieel en de Avinor-directeur hoopt dat Noorwegen een leidende rol kan spelen in de oplossingen.

“Elektrificatie is the next big thing in de luchtvaart. Airbus en Boeing kijken allebei naar Noorwegen met het idee om hun oplossingen hier te testen en wij zouden graag een katalysator zijn om dat tot stand te brengen.”

Avinor beheert 46 luchthavens en vliegveldjes in het uitgestrekte land. Van Oslo-Gardmoen, qua passagiersaantallen de tweede luchthaven van Scandinavië, tot kleine dorpsterminals zoals Honningsvåg op een paar kilometer van de Noordkaap. Alle verkeersleiding is in de handen van het bedrijf, dat 100 procent eigendom is van het ministerie van Transport.

Goedkopere tickets

Falk-Petersen vervolgt: “De technologie is al beschikbaar en het is verre van utopisch om in 2025 te geloven.” Brandstof is de grootste kostenpost voor een luchtvaartmaatschappij en vliegen op stroom kan de helft schelen, schat de luchtvaartbaas, met als gevolg voor de passagiers een lagere ticketprijs. Vliegtuigen zouden ook niets meer uitstoten en veel minder lawaai maken.

Noorwegen loopt al voorop met elektrificatie. Hoewel het land de grootste olieproducent van Europa is, exporteert het dat vooral naar het buitenland. Waterkracht voorziet in de productie van elektriciteit en de elektrische auto is er populairder dan waar dan ook – zij het vooralsnog met dank aan subsidies.

Ook in de luchtvaart, constateert Falk-Petersen. “Wij probeerden als eersten ter wereld biobrandstof voor straalmotoren en nu werken we intensief samen met de luchtvaartindustrie om de productie op te voeren – hopelijk met gebruik van Noors bos.”

De Avinor-baas steunt het plan van EU om tegen 2050 de uitstoot per passagierskilometer in de lucht terug te brengen met 75 procent. Airbus ontwikkelt daartoe de E-Fan, het eerste wereldwijd gecertificeerde elektrische vliegtuig. Later dit jaar moet de 2.o-versie een eerste vlucht moet gaan maken.