Supermarkten kunnen zich door de spaaracties, gadgets en de versiering
van de winkel onderscheiden van de andere supermarkten. "Consumenten
zijn daar zeer gevoelig voor”, aldus hoofdonderzoeker Joop Holla van GfK. "Het
is een beetje een hype, maar je moet meedoen.”

Meedoen aan de oranjekoorts staat dan ook buiten kijf, volgens Holla. "Helemaal
niets doen aan de oranjegekte, keert tegen je. Uit eerdere jaren is
duidelijk op te merken dat consumenten van winkel switchen om hun
boodschappen te doen als die winkel ze iets extra’s biedt.” Er is dan ook
geen supermarktbedrijf dat niets doet aan het EK.

Met nog amper zes weken voor de aftrap van het EK is het nog opvallend
stil in de supermarkten. Op een enkele winkel na die oranje vlaggetjes en
andere producten voor Koninginnedag in de schappen heeft liggen, heerst er
nog geen oranjekoorts in de winkels.

"Pas als Nederland in training gaat en de consumenten zien dat het elftal
zich voorbereidt, beginnen consumenten warm te draaien voor het EK. En dan
komen de supermarkten ook.” Eind mei speelt het Nederlands elftal
oefenwedstrijden tegen Oekraïne, Denemarken en Wales. Bovendien helpt de
lange meivakantie niet.

De verwachting is dat grootgrutters Super de Boer en Albert Heijn het
pinksterweekend gebruiken om de winkels ‘oranjeklaar’ te maken.

Met welke acties de supermarktketens komen is nog onbekend. "We willen de
consument echt verrassen'', aldus een woordvoerster van Albert Heijn. Ook
bierbrouwerij Heineken presenteert na Pinksteren zijn nieuwste gadget.

Veel verrassende nieuwe oranjegekleurde producten verwacht Holla niet
in de schappen te zien. "Het is toch allemaal wel erg traditioneel.''
Volgens Holla is het zaak dat het oranjeproduct niet al te veel van het
origineel afwijkt. "Zo is oranje wc-papier wel succesvol, maar oranje
bier of cola zal geen succes zijn. Het moet wel geloofwaardig blijven.''

De extra omzet komt met name van de hogere verkopen van bier, frisdranken,
chips en borrelnoten. "En al het andere dat je voor de televisie
opeet.'' De huidige gezondheidstrend is nog niet doorgedrongen bij de
voetbalkijkers.

De speciale oranjeproducten verleiden de klant wellicht, maar ze zorgen
niet voor het grootste deel van de extra omzet. "Wel is het leuk om met
iets oranjes thuis te komen. De huisman of huisvrouw wil ook scoren met kijk
wat ik nu voor leuks heb meegenomen.'' De extra omzet is overigens wel
weersafhankelijk, maar bovenal moet Oranje het goed doen.

En de kans is aanwezig dat Oranje er na de tweede (verloren) wedstrijd al uit
het toernooi ligt.

Het Nederlands eftal heeft een loodzware loting voor de groepsfase. Zo
treedt Oranje op 9 juni aan tegen huidig wereldkampioen Italië. Op 13 juni
is Frankrijk de tegenstander en 17 juni sluit Oranje de groepsfase af tegen
Roemenië.

De stelregel, hoe verder Oranje komt, hoe meer er wordt gekocht, gaat dan ook
zeker op. "Als Oranje er direct uitligt, is het ook gedaan'', aldus
Holla. Winkeliers zullen dan zo snel mogelijk hun winkels moeten opschonen
van oranje en EK-versieringen.

De speciale EK-producten kunnen of naar zolder of zullen worden
afgeprijsd. Het werkt namelijk nadelig als winkels nog oranje kleuren,
terwijl het elftal niet meer in het toernooi zit. "Dat wekt toch een
stukje irritatie op en dan gaan consumenten elders shoppen.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl