De Britse supermarktketen Waitrose maakt elk jaar een lijst van dé eettrends voor het komende jaar. Ook dit jaar publiceert het bedrijf zijn analyse van 2.000 klantenenquêtes, verkoopdata en voorspellingen van eigen experts.

De voorspellingen die de keten begin vorig jaar deed, hielden het midden tussen behoorlijk exotisch en ronduit logisch: Hawaiiaanse poke, lichtere maaltijden, gourmet-pakketten, yoghurt met groentesmaak, botanische cocktails, watermeloenwater en ‘extreme verwennerij’.

Die trends kwamen inderdaad bovendrijven in 2017.

Dit zijn de toptrends voor 2018, volgens Waitrose:


Japans ‘dude food’

japanese dude food

Foto: jazz3311 / Shutterstock

De tijd van sushi, miso- en noedelsoep is voorbij. De overdadige Japanse keuken doet zijn intrede.

Vaak gaat het om gerechten die bedoeld zijn om te delen met meerdere mensen. “Of het nu yakitori-kipspiesjes zijn of gefrituurde tofu in bouillon. De trend zal zijn om het heftige ‘dude food’ uit de VS te combineren met de zalvende, rijke en verbazingwekkende smaken van Tokio”, aldus het rapport.


Indiaas streetfood

indian street food

Foto: Arseni Shapurau / Shutterstock
Denk aan gerookte, gegrilde of geschroeide delicatessen met dikke, smaakvolle sauzen. Volgens Waitrose moet je dan denken aan gerechten als coquilles met gepekelde gember of poori (een gefrituurd opgeblazen broodje) gevuld met groenten en besprenkeld met chutney.
“Deze keuken leent zich voor bijzondere combinaties, zoals pittige burgers en taco’s met lamsvlees. Het is Indiaas voedsel zoals je het nog nooit gezien geproefd.”

De vierde maaltijd

Peanut Butter on Toast

Zit jij nog in het ritme van ontbijt-lunch-diner? Meer en meer mensen plannen een vierde, kleinere maaltijd in tijdens hun dag. Deze trend breidt zich verder uit in 2018.

“Dit gaat niet om vraatzucht, maar veel meer om onze eetschema’s aan te passen aan onze drukke levens. Als je op een bepaalde dag vroeg dineert, waarom zou je dan niet een kleine kaastosti maken voordat je naar bed gaat? En wie na het werk gaat fitnessen, kan best een salade gebruiken halverwege de middag. Of het nu een gezonde snack is of een kleine traktatie, we verwachten het meer te zien.”


Dag winkelwagentje?

A barista makes a latte at the Harris and Hoole coffee shop inside a Tesco Extra supermarket in Watford, north of London August 8, 2013. Tesco, the world's number three retailer, is hoping the allure of casual dining, coffees and even yoga will help tempt Britons back to its ailing retail park stores as part of a 1 billion pound ($1.55 billion) push to revitalise business.

Een barista maakt een latte in de Harris & Hoole Coffee Shop in een Tesco-supermarkt in het Verenigd Koninkrijk. Foto: REUTERS/Suzanne Plunkett

Winkelen draait nu al meer en meer om de ervaring, maar supermarkten lopen hierin achter omdat ze minder nadeel ondervinden van online verkopen. Ze kunnen echter niet lang achterblijven, vermoedt Waitrose.

“De supermarkt van de toekomst draait waarschijnlijk om beleving. Het is een winkel waar boodschappen doen maar een van de bezigheden is.”

De trend is al langer gaande. Denk aan het concept Foodmarkt City van Jumbo, een combinatie van een uitgebreide Jumbo-supermarkt en La Place.

“Wie had tien jaar geleden gedacht dat er restaurants en wijnbars in supermarkten zouden zitten?”, aldus het rapport. “Tegelijkertijd betekent dit waarschijnlijk het eind van de winkelwagen, met minder mensen die elke week een ‘grote lading’ inslaan. Dit lijkt waarschijnlijk als de huidige trends doorzetten.”


Plantaardige eiwitten

chia seeds

Foto: Flickr/ljguitar

De vraag naar voedsel met hoge eiwitgehaltes blijft aanhouden nu steeds meer mensen kiezen voor flexitarisch eten. “Het is dus geen wonder dat er veel te doen is om plantaardige eiwitten”, aldus het rapport. “Denk aan peulvruchten, granen, zaden, soja of zelfs algen: iedereen van startups tot grote merken zoekt naar slimme, nieuwe manieren om die protein punch toe te voegen.”

LEES OOK: Hummus: wat zit erin en hoe gezond is het?