In het centrum van Tokio staat ‘World Neighbors Gokokuji.’ Dit is een zogeheten ‘sociaal appartement’, een multiculturele en gemeenschappelijke woonomgeving die vooral onder twintigers en dertigers zeer in trek is. World Neighbours Gokokuji was voorheen een appartementencomplex voor vrouwelijke studenten.

Gokokuji is zeer populair. Zozeer dat vastgoedbedrijf Global Agents, dat het complex uitbaat, het afgelopen jaar een fikse omzetstijging zag. Namelijk met 40 procent.

“Millennials zijn onze doelgroep, omdat ze er een rationele en spaarzame levensstijl op nahouden – zoals het delen van een grotere ruimte in een groter gedeeld appartement”, aldus Yukie Yoshida, van de afdeling Communicatie van Global Agents.

Onze collega’s van Business Insider Japan namen een kijkje in het World Neighbors Gokokuji om met eigen ogen te zien hoe millennials graag leven:


Het sociale appartement herbergt ongeveer 170 inwoners, waaronder een New Yorkse zakenman en Japanse studenten.

Gemeenschappelijke woonkamer met gratis wifi. Foto: Shunsei Takei/Business Insider Japan


Sociale appartmenten winnen aan populariteit in Tokio en andere grote Japanse steden dankzij de Japanse millennial die behoefte heeft aan etnische en culturele diversiteit. En die dat dus ook zoekt bij zijn of haar buren. In World Neighbors Gokokuji is zo’n 30 procent van de bewoners geen Japanner.


Onder de inwoners een Amerikaanse docent Engels en Japanse studenten. Foto: Shunsei Takei/Business Insider Japan


In 2011 werd het noordoosten van Japan getroffen door een aardbeving. Zo’n 15.000 mensen kwamen om en een kerncentrale werd verwoest. Sindsdien lijken jonge mensen het gemeenschappelijke op te zoeken om eenzaamheid te voorkomen, denkt Yoshida.


Bewoners kunnen voor privacy kiezen met een eigen kamer. Foto: Shunsei Takei/Business Insider Japan.


“Opmerkelijk aan sociale appartementen is dat er veel koppels wonen”, aldus Yoshida.


Een gemeenschappelijke werkruimte. Foto: Shunsei Takei/Business Insider Japan.


“Sommige bewoners vinden hier hun partner. In deze geïsoleerde high-techsamenleving hebben Japanse millennials het vandaag de dag moeilijk om partners te vinden.”