Wie parels van de Duitse startup Nova Products draagt, zal niet zien dat daar een headset in verstopt zit. Via bluetooth is die verbonden met je smartphone.

Komt er een telefoontje binnen, dan neem je dat op met een knopje aan de achterkant van de oorbellen. Oprichters van Nova Products Judith Gampe en Sylvia Kegel vonden het hoog tijd voor een stijlvoller headset.

Kegel is chief technology officer bij Nova Products. Het bedrijf is dit jaar finalist van de zesde editie van de Next Women Pitch Competitie die een podium biedt aan ambitieuze vrouwelijk ondernemers. Dit jaar vindt de competitie in een internationale context plaats: in Tunis, Parijs, Londen en Amsterdam. De finale vindt op 4 oktober plaats in Amsterdam.

Tegenover Business Insider vertelt Kegel waar Nova Products z’n inspiratie vandaan haalt en wat de ambities zijn.

Bedrijf: Nova Products

Wie: Judith Gampe (CEO), Sylvia Kegel (CTO)

Wat: The Blue Pearl. Parels waarin een headset verstopt zit, die je kunt dragen als oorknoppen.

Lees ook op Business Insider

Hoe zijn jullie op het  idee gekomen?

“Als consultant in de financiële wereld moest Judith altijd beschikbaar zijn en er tegelijkertijd goed uitzien. Voor haar is het belangrijk handsfree te kunnen bellen, maar traditionele headsets zijn behoorlijk lelijk en onhandig. Dat geldt zelfs voor de producten die ontworpen zijn op esthetiek. Ze vallen steeds uit en zitten niet comfortabel. Als ik een headset draag, doen mijn oren op den duur pijn. Wij willen daar een oplossing voor bieden met een technologisch hoogwaardig product dat goed zit en mooi is om te dragen.”

Wat maakt jullie bedrijf onderscheidend?

“We hebben een technologisch product gemaakt met de schoonheid van een juweel, het is echt een sieraad. Op die manier brengen we de tegengestelde werelden van technologie en juwelen samen, ik ken niemand anders die dat doet.”

Merk  je dat er specifieke voor- en nadelen zijn als ondernemende vrouw?

“Het is misschien geen voordeel of nadeel, maar wij bewegen ons met een product voor vrouwen in de techwereld, het domein van mannen. Veel investeerders zijn ook man en daar moet je rekening mee houden. Ze zullen je product eerder benaderen vanuit een mannelijk perspectief. Als je naar wearables kijkt, dan voldoen die eerder aan sportieve maatstaven. Ik denk dat heel weinig techproducten echt voor vrouwen zijn gemaakt, terwijl ze de helft van de markt vormen. Daar moet je investeerders bewust van maken.”

Hoe is het bedrijf gefinancierd?

“Judith heeft haar eigen spaargeld hierin gestopt en we hebben een overheidssubsidie gekregen. Onze volgende serie prototypen hebben we gefinancierd met 200.000 euro aan converteerbare leningen en we zijn nog op zoek naar meer financiering.”

Hoe wil je winst maken?

“We zitten nog in de prototypefase dus van winst is nog geen sprake. Maar we maken hardware en willen dat natuurlijk verkopen. Op dit moment zijn we de prijs van The Blue Pearl aan het bespreken, dus daar kan ik nog niks over zeggen.”

Waar lig je wakker van?

“Of we genoeg investeringen binnenhalen om ons product in de markt te zetten uiteindelijk winst te maken.”

Waar wil je over 3 jaar staan?

“Drie jaar is misschien wat snel, maar ik hoop dat we fashion en technologie zo kunnen combineren dat er meer wearables komen die voldoen aan de behoeften van vrouwen. En ik denk dat mannen ze uiteindelijk ook fantastisch vinden.”

Heb je een specifieke tip voor andere vrouwelijke ondernemers?

“Ga ervoor en twijfel niet. En wat helpt tegen alles, is humor. Je kunt er support mee winnen en het relativeert je slechtste momenten.”