Ingenieursbureau Arcadis is laaiend enthousiast over een idee om een 100 meter hoge kabelbaan over het IJ in Amsterdam te spannen.

Amsterdam-Noord blijft aan populariteit winnen. De iets minder hoge huizenprijzen in het deel van de hoofdstad ten noorden van het IJ, trekken jonge mensen het water over. Om al die tienduizenden forensen elke dag twee keer het IJ over te krijgen zijn er nu al gratis ponten, die de laatste jaren vergroot zijn om de groei aan te kunnen. Ook dat is niet genoeg en dus komen twee Amsterdammers met een gedurfd idee: een kabelbaan. Met Eiij is er ook al een bijzondere naam voor het voorstel.

De bedenkers sluiten niet uit dat het een toeristische attractie wordt, maar de gondels moeten primair mensen met hun fiets naar de overkant gaan vervoeren. Stichting IJbaan zit achter het plan en heeft een quickscan laten uitvoeren door ingenieursbureau Arcadis, dat zich achter hun plan schaart en het een ‘no-brainer’ noemt.

Vooruitblikje voor een kabelbaan over het IJ bij de NDSM-werf. Beeld: Floris Visualisaties
In een halve minuut naar de NDSM-werf, 100 meter boven het IJ. Beeld: Floris Visualisaties
Het Parool schrijft dat initiatiefnemers Bas Dekker en Willem Wessel een crowdfundingcampagne voerden en met het geld het onderzoek door Arcadis hebben bekostigd. Twee mogelijke routes bekeek het bureau: vanaf de Houthavens, even ten westen van het Centraal Station, naar de NDSM-werf en van de Vinex-wijk op het KNSM-eiland naar de Johan van Hasseltweg in Amsterdam-Noord.
Arcadis schat in dat de banen binnen een jaar of vier operationeel kunnen zijn. Ze zullen hun kosten – 53 miljoen euro per route – snel kunnen terugverdienen aangezien de capaciteit hoog is. Per uur moeten  de gondels tussen 3.400 en 11.000 passagiers naar de overkant kunnen brengen, afhankelijk van hoeveel mensen een fiets meenemen. In tegenstelling tot de ponten komt er om de halve minuut een nieuwe cabine aanzoeven en zal de wachttijd naar schatting kort blijven.
De Eiij-kabelbanen zijn volgens de bedenkers geen beletsel voor bruggen of andere verbindingen, maar een extra optie. Wessels in het Parool: “We moeten over de hele breedte van het IJ verbindingen realiseren. Daarvoor kan je wat mij betreft niet genoeg bruggen, passages en kabelbanen aanslepen.”