Het Groningse Orfi-food, dat innovatief paneermeel maakt met groenteafval, is failliet. Een oververhitte machine werd het bedrijf fataal.

Vier jaar gelden begon oprichter Rien Vervoort het bedrijf. Hij liep al een paar jaar rond met het idee om paneermeel te maken van groenteresten in plaats van broodkruimels, vertelde hij in 2016 aan het Financieele Dagblad.

Normaal gesproken bestaat paneermeel namelijk uit ‘lege calorieën’: het neemt veel olie op, maar er zitten vrijwel geen nuttige voedingsstoffen in. Vervoort kwam daarom op het idee om groenteafval te gebruiken – op die manier blijven de producten lekker knapperig, maar krijg je wel gezonde voedingsstoffen binnen als je het eet.

“Een kind dat een portie visfrietjes met onze coating eet, krijgt ongeveer de helft van zijn dagelijks benodigde hoeveelheid groenten binnen”, zei hij tegen de krant.

Met veel moeite fabrikanten overtuigd

In het begin vonden fabrikanten zijn paneermeel maar niks. Het was namelijk duurder dan normaal paneermeel. “Waar normaal paneermeel zo’n € 0.70 per kilo kost, is deze variant ongeveer vier keer zo duur, tot wel € 3.50 per kilo”, aldus Vervoort tegen VMT.

Toch wist Vervoort ze te overtuigen en groeide vervolgens langzaam maar zeker het enthousiasme. Zo was het moederbedrijf van supermarkt Plus geïnteresseerd, wilde Albert Heijn zijn paneermeel wel gebruiken en wist hij ook steeds meer fabrikanten over de streep te trekken.

Vervoort kon tweedehands machines op de kop te tikken en ging aan de slag met produceren in een fabriekshal die hem werd aangeboden in Groningen. Tijdens de tests van een kwartier ging het goed met de machines, maar later bleek dat ze bij langer gebruik oververhit raakten.

Lees ook op Business Insider

Een nieuwe machine kopen, was geen optie, zegt curator Paulien Waninge tegen RTL Z. “Dat het procedé werkt, is wel aangetoond. De machine die was aangeschaft, bleek echter oververhit te raken als hij langer draaide. En voor de aankoop van een nieuwe machine was geen geld.”

Vervoort zegt tegen Sprout dat er genoeg vraag is naar zijn producten en dat hij – nadat hij een “traantje heeft weggepinkt” – gaat nadenken over een doorstart.

LEES OOK: Deze ondernemer verkoopt honderden T-shirts van bamboe per maand – en wil in het komende jaar zijn verkoop verdrievoudigen