Was de gemiddelde Instagrammer ooit blij met 11 likes, voor de gezusters Beganovich, oprichters van een heus Instagram-imperium, lag die lat wel erg laag.

De 31-jarige Elma, voormalig juriste, en haar 34-jarige zus Amra, oud-econome, namen in 2013 ontslag om social mediaberoemdheden te worden, iets wat destijds nauwelijks bestond. Foto-app Instagram bleek het ideal medium.

De New Yorkse dames toucheren nu gemiddeld 30.000 likes per post op Instagram en claimen dat bedrijven ze  €17.000 betalen om content te posten.

Elma en Amra hebben nu zo’n 2,3 miljoen volgers op social media, bouwden de digitale marketingonderneming A&E en zijn bezig om een zogeheten ‘influencer marketplace platform’ in de steigers te zetten.

Tegen Business Insider zegt Elma: "Toen ik nog juriste was werd me verteld dat ik mijn tijd moest uitzitten. Het maakte niet uit wat mijn kwaliteiten waren of dat ik capabeler was dan mijn collega - ik zou pas over 10 jaar partner worden. Ik vond dat idioot."

Zulke frustraties, gecombineerd met hun interesse in mode, beauty en reizen, deed de zussen besluiten een ander pad in te slaan.

Ze leerden programmeren en werden actief bij het modeblog Club Fashionista.  Elma kwam al snel tot de conclusie dat lange posts zinloos waren.

"We verruilden het blog voor ons socialmediaplatform. Mensen maken meer gebruik van YouTube, Instagram, Snapchat en Twitter dan dat ze via een blog doorklikken."

Hoewel het destijds onbekend terrein was, hadden Elma en haar zus het voordeel dat ze er vroeg bij waren, toen ze de wereld van social media in 2012 begonnen te verkennen. "Instagram begon in 2010, dus we waren er als eerste bij - het was toen veel eenvoudiger om volgers te krijgen."

Tegen Business Insider zegt Elma dat ze destijds omgerekend 84 euro voor een post vroegen, maar dat dat bedrag binnen enkele jaren opliep naar 17.000 euro per post.

Dit is een voorbeeld van de gesponsorde content die ze posten: 

Dit is een gesponsorde post voor Cluse, een horlogeproducent wiens product Elma om haar pols heeft.

"Influencers worden steeds vaardiger en eisen een eerlijke beloning, maar voor het bedrijf is het nog altijd goedkoper dan een advertentie in Vogue. En het heeft een groter bereik en impact. Video's op YouTube blijven daar lange tijd staan."

Elma heeft gelukkig ook advies voor wie hetzelfde wil.

1. Heb je de juiste kwaliteiten?

Voordat je er ook maar over nadenkt om een influencer te worden, moet je jezelf goed afvragen of datgene je te bieden hebt ook echt nieuw en begerenswaardig is.

Heb je de 'wow' factor? Want dat is wél wat je nodig hebt.

Het is nu veel moeilijker om een influencer te worden dan toen Elma en Amra ermee begonnen. Gelet op de harde concurrentie is het nóg belangrijker om boven het maaiveld uit te steken.

"Vraag jezelf af wat jij hebt dat anderen niet hebben."

2. Beperk jezelf niet

Wanneer je je identificeert met merken waarmee je graag zou willen werken, dan is het belangrijk dat je jezelf niet beperkt, aldus Elma.

"Zeg niet dat je alleen met bepaalde modemerken wil werken. Soms moet je zelfs gratis werken, dat betaalt zich later pas uit."

3. Netwerk, netwerk, netwerk

Het is nogal een open deur, maar Elma benadrukt het belang van netwerken. Altijd en met iedereen. Of het nu PR-bureaus zijn, spa's, restaurants, hotel marketing teams, of publicisten.

4. Onderhandel

"Weet je hoe de industrie in elkaar zit, wees je dan bewust van wat je waarde is," aldus Elma. "Blijf in gesprek met merken, mede-influencers, stilisten en redacteuren om er zeker van te zijn dat je de courante marktprijzen kent."

5. Wees bereid om hard te werken

"Je zult slapeloze nachten hebben, jetlags, ander voedsel, werken in verschillende tijdzones - het hoort er allemaal bij."

6. Bouw een team

Zorg ervoor dat je tot de tanden bewapend bent met contacten, als je ergens een shoot hebt - je hebt plaatselijke fotografen nodig, gidsen, publicisten en stilisten.

7. Vertrouw op jezelf

"Mensen zullen je op de proef stellen wanneer je begint en dat is meteen het moeilijkste. Mijn familie dacht dat ik mijn carrière als juriste verkwanselde, toen ik begon. Je moet dus je instinct volgen, de ruis negeren en niet breken.

"Zelfs wanneer je iets niet weet, schrik daar dan niet van Het is immers beter om ergens op te reageren en te zien waar je eindigt, dan constant te leven met twijfel."