Het kabinet is van plan op elk ticket ongeveer 25 euro te heffen, vanaf 1
januari 2008. Dit is bedoeld om de schadelijke uitstoot van de luchtvaart te
compenseren. De belasting geldt alleen voor passagiers die in Nederland
opstappen. Reizigers die op Schiphol overstappen van de ene op de andere
vlucht zijn niet de dupe.
"Een compleet belachelijke belasting," zei Harrison. "Een gezin
is honderd euro extra kwijt aan vliegtickets. Het is een ordinaire belasting
voor gewone mensen." Prijsvechters als EasyJet, die het moeten hebben
van goedkope tickets, hebben er extra last van. Het gemiddelde tarief bij
EasyJet bedraagt nu 67 euro. "Daar komt een stijging van veertig
procent bovenop," verzuchtte de topman.
De heffing mist haar doel compleet, vervolgde de Brit. Want veel
Nederlanders zullen er volgens hem voor kiezen om de milieubelasting te
ontlopen door voortaan te vertrekken vanuit Duitsland. Net over de grens
liggen voldoende vliegvelden, waar vandaan zonbestemmingen te bereiken zijn.
Daar komt bij dat een flink aantal vakantiegangers niet langer voor het
vliegtuig kiest als ze 25 euro per ticket extra moeten betalen.
Nederland verliest door de heffing 4,5 miljoen passagiers, ofwel acht procent
van het totale vliegverkeer, heeft Harrison laten berekenen. EasyJet zelf
verwacht tien tot veertig procent minder reizigers te vervoeren.
En dat scheelt Nederland inkomsten. Want EasyJet vervoert veel
toeristen naar ons land, die hier veel geld uitgeven. Harrison verwacht dat
Nederland 125 miljoen euro per jaar misloopt als de milieuheffing er komt.
Het kabinet brengt bovendien de expansieplannen van EasyJet in Nederland in
gevaar. Harrison: "We kunnen hier elk jaar tien procent groeien. We
stationeren mogelijk vliegtuigen op Schiphol. Maar dat gaat niet door als de
regering haar plannen doorzet." In plaats van Schiphol kiest EasyJet
dan waarschijnlijk voor een van de luchthavens net over de Nederlandse
grens.
Harrison zegt uit ervaring te spreken. In Denemarken had de regering
ook een milieuheffing op tickets ingevoerd. Vervolgens schrapte EasyJet de
helft van alle vluchten. Het toerisme in Kopenhagen stortte in. De overheid
keerde daarom terug op haar schreden en trok de belasting weer in.
EasyJet staat niet alleen in zijn kritiek. Eerder noemde Michael O’Leary, de
flamboyante topman van Ryanair, de kabinetsplannen "knettergek", "bullshit"
en "de grootste rotzooi". De Consumentenbond heeft 11 duizend
handtekeningen verzameld tegen de vliegtax.
Harrison voelt meer voor een belasting op oudere, vervuilende
vliegtuigen. EasyJet vliegt zelf met een moderne vloot en zou weinig last
hebben van een dergelijke heffing. Het gemiddelde vliegtuig van de
luchtvaartmaatschappij stoot volgens de Brit minder schadelijke
broeikasgassen uit dan een Toyota Prius, een auto met een hybride motor.
Daar komt bij dat rond 2015 een nieuwe generatie vliegtuigen op de markt
komt, die nog eens 20 procent efficiënter is.
Consumenten zouden ook bewuster voor "milieuvriendelijke"
luchtvaartmaatschappijen moeten kiezen, vindt Harrison. Nu gebeurt dat nog
nauwelijks. De topman beseft dat het waarschijnlijk nog jaren duurt, voordat
de luchtreizigers weten dat een nieuwe Boeing 737 zuiniger is dan een MD-11.
Momenteel is de luchtvaart naar eigen zeggen wereldwijd goed voor twee tot
drie procent van de totale uitstoot van broeikasgassen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl