Een elektrische fiets is niet alleen een gewilde en gezonde arbeidsvoorwaarde voor je medewerkers, maar kan ook een hoop betekenen voor je bedrijfsimago. De uitstraling die het heeft op jouw bedrijf en je medewerkers, gaat veel verder dan enkel ‘een duurzaam vervoermiddel’.

Volgens Ton Rodenburg, gespecialiseerd in employer branding, kan een elektrische fiets van de zaak ook bijdragen aan een aantrekkelijke uitstraling van het werkgeversmerk. Werk je als bedrijf aan een duurzaam imago en is dit een van de kernwaarden van je bedrijf, dan mag een e-bike van de zaak eigenlijk niet ontbreken. “Het is op die manier een symbool dat ook daadwerkelijk ergens voor staat. Duurzame bedrijven zijn zeker in trek bij jonge medewerkers.”

Ook kan een elektrische fiets andere waarden kracht bij zetten. “Ben je een trendy en innovatief bedrijf, dan kan zo’n elektrische fiets voor je medewerkers dat ook uitstralen.” Hij herinnert zich het Amsterdamse softwarebedrijf Lost Boys, dat twintig jaar geleden haar medewerkers geen leaseauto, maar een rode Kronan gaf. De Zweedse legerfiets werd vanaf toen geassocieerd met het bedrijf, wie erop door de stad reed viel op en oogstte bewondering. “Dat kun je vandaag ook bereiken door voor je medewerkers een elektrische fiets te leasen.”

Waardering en vitaliteit

Dat hippe imago was een paar jaar geleden wel anders, blijkt uit onderzoek van Paul Plazier aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij onderzocht voor zijn proefschrift het imago en de potentie van het duurzame vervoersmiddel. Die bleek in vier jaar behoorlijk veranderd. Waren het eerst vooral ouderen die de elektrische fiets omarmden, tegenwoordig staat de fiets vooral voor innovatie en duurzaamheid.

Naast het feit dat een elektrische fiets symbool kan staan voor waarden binnen je bedrijf, is het ook een middel om iets naar je medewerkers uit te spreken. “Waardering bijvoorbeeld. Als je kijkt naar een puur praktische inzet, dan is zo’n fiets gewoon een heerlijke secundaire arbeidsvoorwaarde voor medewerkers.” Vooral jonge mensen, die wellicht niet zoveel geld aan een fiets uit zouden geven, vinden dit soort zaken aantrekkelijk. “Al is het natuurlijk voor iedereen ook een enorm voordeel om door middel van de elektrische fiets vitaal te blijven.”

Doordat hij op zoveel verschillende vlakken aanspreekt, is er voor iedere medewerker wel iets te profiteren. “Vind je het belangrijk dat je gezond blijft, dan is het een oplossing. Of als je klaar bent met elke dag in de file staat. Op die manier is hij multi-inzetbaar,” aldus Rodenburg. Bovendien doet het ook wat met je eigen imago, als medewerker. “Een elektrische fiets straalt ook op jou af dat je vitaal en hip bent.”

Benieuwd naar de voordelen en kosten van een e-bike van de zaak voor jou als werknemer of werkgever? Vraag dan hier vrijblijvend een offerte aan voor jezelf of voor je bedrijf.

Lees ook op Business Insider

Bereken het verschil tussen een kilometervergoeding en een leasefiets

  • Please enter a number from 1 to 7.
  • Please enter a number from 0 to 36.
    (max 36 maanden)
  • Hoeveel extra vergoeding ivm het fietsplan vanuit de WKR regeling is er?
  • Stuur mij mijn berekening

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

De elektrische fiets als vervoersmiddel in de toekomst

Gaat de elektrische fiets met al die argumenten een plekje in het straatbeeld veroveren? Als het aan trendwatcher Ruud Veltenaar ligt wel. “De elektrische fiets is onderdeel van een grotere beweging waar mobiliteit constant aan het veranderen is. Als je daar nu als werkgever op inspeelt, dan bedien je je medewerkers daar straks optimaal mee.”

Veltenaar ziet daarbij verschillende mogelijkheden. “Je zou bijvoorbeeld als werkgever een aantal elektrische deelfietsen voor je werknemers kunnen neerzetten. Mensen kunnen er eentje uit de rekken halen met een pasje en erop rijden wanneer ze hem nodig hebben.” Goed voor het milieu én de deeleconomie, waarin bezit ondergeschikt is aan gebruik.

Ook ziet Veltenaar het wel gebeuren dat de fietsen via eenzelfde systeem als de uitleenfietsen in Parijs gebruikt kunnen worden, waarbij ze op verschillende plekken in de stad staan en mensen ze kunnen gebruiken. “Als bedrijf kun je op die manier een aantal fietsen op strategische plekken neerzetten, zodat medewerkers er makkelijk gebruik van kunnen maken. Wie nóg verder wil gaan, kan ze bijvoorbeeld ook voor klanten openstellen. Het is duurzamer, gezonder, goedkoper en vaak sneller dan alle andere vervoersmiddelen.”

Zo ver is het nog niet, mede door privacy- en verzekeringsvraagstukken. Maar wie nu al inzet op elektrische fietsen als bedrijf, kan in ieder geval op een vrijblijvende manier gelukkige, gezonde en duurzame medewerkers aan zich binden.

Weten waar je allemaal rekening mee wilt houden bij de aanschaf van een of meerdere e-bikes voor de zaak? Download gratis de whitepaper met meer informatie.

Meer lezen over e-bike lease? Check dan deze verzamelpagina met alles dat je moet weten over de voordelen van een fiets van de zaak.