• De strijd om Duitsland is losgebarsten tussen online supermarkten.
  • De Tsjechische websuper Rohlik heeft deze week 190 miljoen euro opgehaald om in 2021 de Duitse markt te betreden.
  • Het Nederlandse Picnic wil ook een grote speler worden bij de oosterburen en timmert al sinds 2018 aan de weg.
  • Maar ook Duitse websupers zoals Gorillas en Flink zitten niet stil: ze breiden snel uit, ook naar Nederland.

De strijd tussen online supermarkten om de grootste Europese markt is losgebarsten. Terwijl het Nederlandse Picnic al sinds 2018 aan de weg timmert in Duitsland is concurrentie vanuit het oosten in aantocht.

De Tsjechische websuper Rohlik Group, die in het afgelopen jaar is verdubbeld qua omzet, heeft deze week 190 miljoen euro opgehaald, onder meer om de Duitse markt binnen te dringen.

Rohlik is opgericht in 2014 en telt inmiddels 750.000 klanten in drie landen. Het aanbod bestaat uit meer dan 17.000 artikelen en de bestelling wordt geleverd binnen een tijdsvenster van 15 minuten. De producten kunnen al twee uur na het plaatsen van een bestelling geleverd worden.

Rohlik is in de afgelopen jaren snel gegroeid in de thuismarkt Tsjechië. In 2019 betrad de online speler Hongarije, waar het snel marktleider werd. De Tsjechen breidden verder uit naar Oostenrijk in 2020.

Rohlik Group wil het opgehaalde kapitaal gebruiken om de groei in de huidige markten te versnellen en om de Duitse markt te betreden.

Oprichter Tomáš Čupr van Rohlik is optimistisch over de kansen van zijn bedrijf in de grootste Europese markt: "We denken dat Rohlik de markt een zetje zal geven en alle marktspelers dwingt om een tandje bij te zetten."

Picnic timmert al langer aan de weg in Duitsland

Online supermarkt Picnic, die tot nu toe 350 miljoen euro ophaalde bij investeerders, is in 2018 begonnen in Duitsland. Inmiddels crossen de opvallende elektrische wagentjes rond in dertig Duitse steden.

De ambitie van de websuper is om in de thuismarkt en bij de oosterburen een grote speler te worden. En dat lijkt aardig te lukken.

Sinds de coronacrisis namen online boodschappen een hoge vlucht, een trend waar Picnic duidelijk van profiteert.

Het zes jaar oude bedrijf zag de omzet in 2020 met 95 procent toenemen ten opzichte van het jaar daarvoor. In Nederland heeft alleen Albert Heijn een groter marktaandeel bij online boodschappen; Picnic is Jumbo voorbijgestreefd.

In Duitsland vierde Picnic afgelopen zomer eveneens een nieuwe mijlpaal. Daar leverde de bezorger in de stad Bochum de miljoenste bestelling.

De ervaring van Picnic in Duitsland leert dat Duitse klanten andere behoeften hebben dan Nederlanders. De oosterburen hebben een sterkere voorkeur voor regionale producten. Verder blijken Duitse Picnic-shoppers trouwe klanten: als ze eenmaal besteld hebben en tevreden zijn, gaan ze niet meer weg.

Ook Duitse online supers zitten niet stil

Ondertussen zetten ook Duitse online supermarkten flinke stappen.

Neem bijvoorbeeld Gorillas, dat in 2020 opgericht is en inmiddels in meerdere Duitse steden, Amsterdam en sinds kort Rotterdam actief is. De online winkel belooft boodschappen binnen tien minuten te bezorgen.

Gorillas heeft eigen hyperlokale magazijnen en afhandelingscentra, vertelt Anne Doeke Kooistra, Lead Expansion Manager tegen De Ondernemer. Door goederen in grote hoeveelheden aan te kopen, hoopt Gorillas deze te verkopen tegen prijzen die vergelijkbaar of lager zijn dan de reguliere winkeltarieven.

De bezorging doet Gorillas per (elektrische) fiets. Vanwege de beperkte straal, zijn de leveringen alleen in grote steden mogelijk.

Gorillas wist al zo’n 40 miljoen euro op te halen en is bezig met een volgende financieringsronde.

Een andere Duitse speler, het in Berlijn gevestigde Flink, heeft deze week zo'n 44 miljoen euro aan kapitaal aangetrokken. Dat geld wil de super, die eveneens een razendsnelle bezorging binnen tien minuten belooft, onder meer inzetten om naar Nederland en Frankrijk uit te breiden.

Sinds de officiële lancering zes weken geleden is Flink inmiddels beschikbaar voor bestellingen in Berlijn, Hamburg, München, Neurenberg, Düsseldorf en Keulen.

Lees meer over online boodschappen: