De Duitse regering voert toch geen algemene snelheidslimiet in op de Autobahn, zo melden diverse media maandag, waaronder persbureau Reuters.

De discussie daarover ontstond afgelopen week toen een Duitse regeringscommissie voorstelde om een maximumsnelheid in te voeren, om zo de impact van het verkeer op het klimaat te beperken.

Op dit moment geldt er op Duitse snelwegen geen snelheidslimiet, tenzij een verkeersbord anders aangeeft. De commissie stelde voor om een limiet van 130 kilometer per uur te hanteren. Op die manier zou het verkeer in Duitsland minder CO2 uitstoten en zou het makkelijker moeten worden om de klimaatdoelen te halen.

Er kwamen al meteen veel geschokte reacties op het voorstel, en nu heeft dus ook de Duitse regering het plan van tafel geveegd. “De regering is niet voornemens een algemene snelheidslimiet in te voeren op de Duitse snelwegen”, zegt een woordvoerder. “Er zijn slimmere manieren om iets voor het klimaat te doen dan een snelheidslimiet.”

Volgens minister van Verkeer Andreas Scheuer zou het effect van de maatregel op de uitstoot beperkt zijn: de totale CO2-uitstoot in Duitsland zou met minder dan 0,5 procent verminderen als er een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur zou worden ingevoerd.

Nederlandse maximumsnelheid

Ook in Nederland speelde de afgelopen dagen de discussie over de snelheidslimiet. Volgens een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft het kabinet nog veel werk aan de winkel, wil het de doelen voor 2020 op het gebied van energie en klimaat halen. De uitstoot van broeikasgassen daalt te langzaam.

Volgens de NOS zou de coalitie daarom overwegen om twee kolencentrales eerder te sluiten dan gepland en de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen van 130 naar 100 kilometer per uur. Dat levert bij elkaar zo’n 5 megaton aan reductie op, maar ook daarmee komt het kabinet er niet. In april komt het kabinet met een pakket maatregelen om op de korte termijn klimaatdoelen te halen.

Lees ook op Business Insider

Hoe Duitsland de uitstoot van broeikasgassen terug wil dringen, is onduidelijk. Voorlopig kun je dus gewoon gas blijven geven op de Duitse wegen, al is het wel verstandig om je een beetje in te lezen voordat je dat doet. Zo ligt de adviessnelheid op 130 kilometer per uur. Als je harder rijdt en een ongeluk veroorzaakt, dan is het aan jou om aan te tonen dat je geen onnodige risico’s hebt genomen.

LEES OOK: 4 onmisbare weetjes voor als je gaat rijden op de Duitse Autobahn.