Duitsland heeft de allereerste ‘eHighway’ geopend, een snelweg waarop hybride vrachtwagens hun accu kunnen opladen terwijl ze aan het rijden zijn.

Het innovatieve stukje Autobahn is bijna 10 kilometer lang en ligt vlakbij Frankfurt. Elektrische vrachtwagens kunnen via bovenleidingen waar 670 volt op staat hun accu opladen, zonder te hoeven stoppen.

Het programma heet ELISA (Elektrifizierter, innovativer Schwerverkehr auf Autobahnen) en is een samenwerkingsverband tussen het ministerie van Milieu en elektronicagigant Siemens uit de deelstaat Hessen, waar de eHighway ligt.

Truck ehighway germany rods

Foto: Hessenschau

De vrachtwagens hebben staafvormige elektriciteitsgeleiders bovenop de cabine en mogen niet harder dan 90 kilometer per uur rijden om een succesvolle verbinding te maken met de bovenleiding.

Als ze eenmaal zijn aangesloten rijden ze puur op elektriciteit en als de trucks terug zijn op de gewone snelweg schakelen ze weer over naar de hybride motoren.

ehighway infografik en ger

Lees ook op Business Insider

Infographic: Siemens

Volgens Siemens bespaart de nieuwe technologie een vrachtwagen van 40 ton elke 100.000 kilometer 20.000 euro  aan brandstofkosten. Opvallend is ook dat de vrachtwagens niet loslaten als de bestuurder naar rechts of naar links stuurt.

Het 10 kilometer lange Autobahn-traject wordt tot 2022 getest. Pas daarna valt de beslissing of het project wordt uitgebreid. Tot nu toe heeft het de Duitse overheid 14 miljoen euro gekost. Ook heeft Duitsland 70 miljoen euro besteed aan Scania en Volkswagen om een speciale hybride vrachtwagen te maken voor de eHighway.

Dit filmpje van Siemens laat zien hoe de elektronische snelweg havens moet gaan verbinden met binnensteden:

Er worden op dit moment al twee andere stukken eHighway aangelegd. Eentje in de in het noorden gelegen deelstaat Sleeswijk-Holstein en de andere in Baden-Württemberg, in het zuidwesten. Siemens heeft in november 2017 ook al een stuk eHighway getest in de Verenigde Staten, bij Los Angeles.

Het Duitse ministerie van Verkeer heeft onlangs een onderzoek gepresenteerd waarin staat dat 80 procent van het vrachtverkeer al op korte termijn elektrisch kan worden. Duitsland wil de uitstoot van CO2 in 2020 met 40 procent hebben teruggedrongen ten opzichte van het niveau van 1990, in 2030 met 55 procent en in 2050 met 95 procent.

Leesmeer over duurzame projecten: