Als het aan eurocommissaris Siim Kallas ligt, mag Duitsland niet alleen voor buitenlanders een tolvignet invoeren.

Dat signaleert Duitslandnieuws.nl.

Duidelijke taal uit Brussel: de huidige plannen van Duitsland om alleen buitenlandse automobilisten te laten betalen zijn discriminerend, stelt eurocommissaris voor Verkeer Siim Kallas. “Het tolvignet mag door de Duitsers niet simpelweg worden verrekend met een lagere wegenbelasting.” Daarmee zet hij een streep door de plannen van verkeersminister Dobrindt.

De Europese Commissie wijst de plannen van verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) af. Hij wil een tolvignet invoeren voor alle automobilisten, maar Duitsers krijgen dat bedrag gecompenseerd door een lagere wegenbelasting.

Maar dat gaat niet zomaar, schrijft eurocommissaris voor Verkeer Siim Kallas (Estland) in een ingezonden brief in de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS). “Voor binnen- en buitenlanders moeten dezelfde voorwaarden gelden. Dus dezelfde prijs, en dezelfde betaalmethode.”

Het kan volgens de eurocommissaris niet zo zijn dat Duitsers het bedrag automatisch verrekend krijgen via een lagere wegenbelasting. De uitspraak komt onverwacht. Afgelopen najaar zei Kallas nog dat het voorgestelde tolsysteem niet discriminerend zou zijn.

Duits plan tolfheffing automobilist

Dat is een streep door de rekening voor de Duitse verkeersminister Dobrindt. Het definitieve wetsontwerp ligt er nog niet, maar vanuit Berlijn sijpelden de eerste contouren voor het plan al binnen. Er zou sprake zijn van tolvignetten die een jaar geldig zijn en 100 euro gaan kosten. Ook zouden er vignetten voor kortere periodes – zoals een maand of tien dagen – aangeboden worden.

Dobrindt wil het wetsvoorstel nog voor het zomerreces inbrengen. Vanaf januari 2016 zou de tol moeten ingaan. De meerderheid van de Duitsers is voor een tolsysteem dat alleen buitenlanders belast.

Maar ambtenaren op het ministerie van Verkeer en ook op andere departementen zijn verbijsterd over de gang van zaken. Het is nog helemaal niet met Brussel, collega-ministers en binnen de partij afgestemd, citeert de FAS een vooraanstaand CDU-politicus. “We staan nog aan het begin van het discussieproces.”

En op het kantoor van Merkel – het Kanzleramt – wordt geen groen licht gegeven voor een wetsvoorstel waarvan alleen nog maar de eerste contouren zichtbaar zijn. Volgens de CDU’er is het belangrijker dat het voorstel niet meteen na het indienen aan stukken wordt gereten.

Brussel kijkt mee

Eurocommissaris Kallas is pleitbezorger voor tolheffing in Europa om daarmee de infrastructuur in stand te houden. Maar de EU let er scherp op dat hierbij niet gediscrimineerd wordt. “Ik wens Duitsland veel succes bij het invoeren van het tolsysteem”, zo sluit hij zijn bijdrage af.

Bertus Bouwman is chef redactie van Duitslandnieuws.nl, de site met dagelijkse duiding van Duits nieuws voor Nederland. Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland.

Lees ook op Duitslandnieuws.nl

Duitsers in de ban van Nederlandse e-joint

In 2018 is Lidl de grootste van Europa

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl