Het hoofd van de divisie commerciële vliegtuigen van Boeing, Scott Carson, zei
woensdag dat er vertraging is opgetreden in de productie van de eerste 787.
Het gaat om de assemblage en om de ontwikkeling van software bedoeld om het
vliegtuig te kunnen besturen.

Carson benadrukte wel dat de opleverdatum niet is uitgesteld. In mei volgend
jaar moet de Japanse luchtvaartmaatschappij ANA de eerste 787 ontvangen.

Boeing onthulde zijn nieuwste toestel in juni nog met veel bombarie. De
fabrikant had kosten noch moeite gespaard om het eerste nieuwe vliegtuigtype
in meer dan tien jaar aan het publiek te tonen. De 787 is nu al een
succesnummer voor het concern. Na een trage start heeft Boeing tot nu toe
meer dan 640 orders binnengesleept met een waarde van meer dan 100 miljard
dollar.

Ondanks de sussende woorden van Carson zal het nieuws over de vertraging voor
de nodige onrust zorgen in de luchtvaartsector. De grote concurrent van
Boeing, de Europese vliegtuigbouwer Airbus, is in de financiële problemen
gekomen wegens grote problemen met de productie van zijn paradepaardje A380.
Ook hier speelden assemblageperikelen een rol. Uiteindelijk is de superjumbo
met twee jaar vertraagd.

Het succes van de 787 komt Boeing goed uit. De afgelopen jaren is de
positie van de Amerikaanse vliegtuigbouwer fors ondermijnd door Airbus.
Dankzij de Dreamliner heeft de onderneming uit Everett, in het noordwesten
van de Verenigde Staten, terrein gewonnen op de Europeanen.

Boeing belooft luchtvaartmaatschappij een forse brandstofbesparing met de 787.
Het vliegtuig bestaat uit een nieuwe constructie van lichtgewichtmaterialen
en kent zuinige motoren. Daardoor verbruikt de machine twintig procent
minder kerosine dan de huidige generatie vliegtuigen.

In totaal moeten zes 787's straks testvluchten uitvoeren. Dat gebeurt in een
veel hoger tempo dan gebruikelijk is.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl