De rol van personeelszaken verandert en P&O’ers over de hele wereld moeten daar blij mee zijn. “De rol van HR in traditionele zin is aan het moderniseren en aan het innoveren”, zegt Melanie Hache-Barrois, Director Human Capital Management Strategy bij Oracle. “Een deel van mijn werk bestaat uit het ontmoeten van P&O-directeuren van diverse bedrijven en de grootste gemene deler is dat ze minder administratief worden, en meer de mensen worden die innovatie brengt en mogelijk maakt.”

Het is onderdeel van een bredere trend waarbij bedrijven een strategie kiezen die hun mensen centraal stelt bij de verdere ontwikkeling van de organisatie — ze schatten hun werknemers op waarde; begrijpen dat zij de katalysator zijn voor winst en concurrentiekracht. Bedrijven moeten hun grootste talenten trainen, blijven binden en ervoor zorgen dat ze alleen de allerbeste kandidaten aantrekken. De directie heeft hiervoor een P&O-afdeling nodig om te adviseren hoe ze dat moet doen.

Dat maakt P&O-professionals belangrijker en waardevoller. “Maar je moet er wel zeker van zijn dat je het goed doet”, waarschuwt Hache-Barrois.”Anders zullen mensen het bedrijf verlaten en dat kost de organisatie uiteraard geld.”

Om ervoor te zorgen dat P&O-afdelingen dit goed doen, dienen de volgende kenmerken in ogenschouw genomen te worden:

1. Leiderschap, geen micromanagement

Bemoei je er niet mee! Het irriteert mensen en maakt dat ze zich niet vertrouwd voelen en het tast hun zelfvertrouwen aan.

“Leiders zijn er om zich over mensen te bekommeren, maar managers zijn er om zaken te controleren”, zegt Hache-Barrois. Personeelszaken moet wendbaar zijn, leiden maar ook begeleiden op een top-down manier. Ze adviseert en moet er vertrouwen in hebben dat het personeel zaken serieus neemt. Verwacht respect, maar eis het niet. “Dat zal de manier waarop werknemers denken over P&O veranderen; we moeten ons aanpassen en minder bemoeizuchtig zijn”, zegt ze.

Werknemers zijn het hiermee eens, toont de Oracle Simply Talent studie. Bijna 60% van de werknemers wil dat hun werkgever zich proactief met hen bezig houdt. Daarnaast prefereren ze een meer op de individu toegesneden management stijl.

Vooral millennials hebben graag meer regulier overleg met hun direct leidinggevende over hun carrière. Bijna 80% van de werknemers tussen 18 en 24 jaar zegt dat ze dit nog niet hebben, maar wel zouden willen.

Mensen voelen zich meer betrokken als ze een direct lijntje hebben met hun manager. Als P&O moet je wendbaar zijn, werknemergericht zijn en klaar zijn voor veranderingen.

2. Comfort met data

Personeelszaken kan op basis van data en analyse haar strategische rol versterken en directies nog beter adviseren.

Niet iedereen heeft een liefde voor cijfers en jargon als “big data” en “analytics” kan soms intimiderend klinken. Toch moet je, zegt Hache-Barrois, niet bang zijn voor statistieken maar ze juist omarmen omdat ze de beste manier zijn om P&O in staat te stellen sneller door te groeien; van de conventionele administratieve rol nog meer naar strategie-ontwikkelaar. “Ik zeg niet dat mensen datawetenschappers moeten worden”, zegt ze. “Maar als je niet een beetje vertrouwen hebt, weet je niet wat je aan het analyseren bent — dus hoe weet je dan of je een effectieve wervingscampagne opzet of dat je het juiste type training aanbiedt?”

Veel technologieën om gegevens te verzamelen en te analyseren zijn, zoals die van Oracle, intuïtief en gebruiksvriendelijk opgezet. Hache-Barrois raadt P&O’ers aan zich vertrouwd te maken met dergelijke hulpmiddelen. “Anders worden deze taken overgenomen door een andere afdeling en blijf je met de administratieve zaken zitten, zonder de moderne methodes die innovatieve zakelijke oplossingen aandragen”, waarschuwt ze.

3. Expertise

Een echte P&O-professional moet iemand zijn naar wie je toe gaat als je een nieuw project moet starten. Zij zijn degenen die de best gekwalificeerde werknemers kunnen aandragen voor dat project. Zij moeten degenen zijn waar de directie op af stapt als er besloten moet worden of het bestaande werknemerbestand een project kan afronden. En ze moeten degenen zijn waar die directie op af stapt als er vaardigheden ontbreken en ze nieuw personeel moet aantrekken. “Je wilt er zijn als ze je nodig hebben. Personeelszaken moet een afdeling zijn die het mogelijk maakt dat er iets gebeurt”, zegt Hache-Barrois.

Maar een effectieve HR-afdeling moet meer zijn dan een afdeling die reageert op de behoeftes van een bedrijf. “Als je een proactieve professional bent die zaken mogelijk maakt, betekent dit dat je precies weet wat er nodig is, als ze je bellen. Je vertelt hen wat ze nodig hebben, in plaats van dat ze jou instrueren”, zegt Hache-Barrois, “Je moet aansluiten bij de bedrijfsvoering om hen te helpen, maar jij moet degene zijn die met de ideeën komt.”

Wil je meer weten over hoe je een modern personeelsbestand kan aantrekken met Oracle Human Capital Management (HCM) Cloud? Lees dan hier het rapport.

Dit artikel is gesponsord door Oracle HCM.

Onderzoek: Technologie en de werkplek