De campagne van Donald Trump probeert ook de Indiaas-Amerikaanse kiezer te bereiken met een serie nieuwe reclamespotjes op televisie die de verkiezingsslogan van premier Narendra Modi van India omarmt.

Op de klanken van Indiase muziek begint één van de 30-seconden durende spotjes die door Business Insider is bekeken met een tekst die de kijkers “Happy Diwali” wenst aan de vooravond van deze Hindoe-vakantie. Dan gaat de commercial verder met Trump die eerder deze maand sprak bij een liefdadigheidsconcert in New Jersey dat was georganiseerd door de Republican Hindu Coalition.

Het spotje pakt ook groots uit met een beeld van Modi en de Trump-versie van zijn populaire campagne-slogan, “Ab ki Baar Trump Sarkaar,” oftwel “Deze keer staan we achter de regering Trump.”

Er zitten ook beelden in van een terroristische aanval in India van 2008 en een blik op een populair campagne-logo van Trump met daarop de tekst “Goed voor Amerika –  Goed voor de relatie VS-India.”

Zakenman Shalabh Kumar uit Chicago, de voorzitter van Trumps Indiaas-Amerikaanse adviescomité en de oprichter en leider van de Republican Hindu Coalition vertelde Business Insider dat de commercial 20 keer per dag op 20 nationale TV-stations wordt uitgezonden – daaronder ook TV USA, een Hindi-kanaal en TV Asia.

"Hij is de enige kandidaat die ooit Hindi heeft gesproken", zei Kumar over de advertentie.

Een ander belangrijk lid van het campagne-team van Trump bevestigde dat de commercial deze week voor het eerst is uitgezonden via Indiaas-Amerikaanse media-kanalen. Hij zei dat de campagne televisiespotjes laat maken door reclamemakers die bekend zijn met verschillende doelgroepen.

Na het door het campagneteam als succesvol evenement gekwalificeerde in New Jersey eerder deze maand, heeft de Trump-campagne Kumar geraadpleegd over de mogelijkheid om specifiek op Hindoe-stemmer gerichte reclamespotjes uit te zenden.

Kumar vertelde Business Insider dat de advertentie-campagne deel is van de strategie om Indiaas-Amerikaanse kiezers - en dan specifiek Hindoes - te bereiken in drie cruciale staten: Florida, North Carolina en Ohio. Kumar zei dat als hij 30.000 Indiase Amerikanen in Florida kan overhalen op Trump te stemmen dat kan helpen om de verkiezingen te beslissen.

Indiaas-Amerikaanse stemmers hebben in overweldigende meerderheid de Democratische kandidaten gesteund in de laatste presidentiële verkiezingen, terwijl Trump met zijn harde retoriek over immigratie vele niet-witte kiezers van zich heeft vervreemd in de campagne van 2016.

Maar volgens een aantal volgers van de Indiase en Amerikaanse politiek heeft de poging deze groep de bereiken een ander doel.

Trump heeft steun verworden onder een niche-groep van nationalistische Hindoe-aanhangers in India. Zoals de New York Times schreef  kan de agressieve aanpak van islamitische extremisten die de vastgoedmagnaat heeft aangekondigd sommige Indiaas-Amerikaanse kiezers aantrekken. Andere waarnemers suggereren dat sommige kiezers misschien ook wel een eerder plan van de Republikeinse presidentskandidaat steunen om moslim-immigranten te beletten de Verenigde Staten binnen te komen.

"Onze waarden zijn conservatieve waarden - er is een gebrek aan informatie", zegt Kumar over Hindoe-kiezers. "Als het tijd is om te gaan stemmen of een specifieke kandidaat te steunen identificeren ze zichzelf als minderheden. En als minderheid stemmen ze gewoon voor Democraten."

Kumar beweert dat Hindoe-kiezers waar hij mee heeft gesproken van mening zijn veranderd door zijn argument dat de regering-Obama te soft was tegen Pakistan, daarbij onder andere verwijzend naar een plan om F-16 gevechtstoestellen aan het land te verkopen eerder dit jaar.

"Als ze hier allemaal achter komen zullen ze denken 'We moeten Trump steunen, we moeten de Republikeinen steunen', zegt Kumar.

Bekijk het reclamespotje hieronder: