De autopilot van Tesla is onderwerp van discussie geworden nadat vorige week een Model S op een brandweerwagen botste. Mogelijk stond de functie aan.

De Amerikaanse autoriteiten voor verkeersveiligheid gaan het incident onderzoeken.

Hoewel het (nog) niet de bedoeling is dat het autopilot-systeem van Tesla menselijke bestuurders vervangt, kan het bestuurders al wel flink helpen op snelwegen en parkeerterreinen. Volgens het bedrijf beschikt elke auto die nu wordt geproduceerd over de hardware om volledig automatisch te rijden. Als de overheid het toestaat en de benodigde software beschikbaar is, kan deze geactiveerd worden.

Hieronder zie je wat Tesla’s autopilot nu al kan en wat de mogelijkheden in de toekomst zijn:


Tesla introduceerde de autopilot in 2015. Het geeft auto’s de mogelijkheid om in sommige situaties zelf te rijden. Vanaf vorig jaar rust het bedrijf al zijn auto’s uit met de nieuwe hardware. De nieuwste versie heet Enhanced Autopilot.

Foto: Tesla

Sinds oktober 2016 worden alle Tesla-auto's uitgerust met acht camera's die een 360 graden-beeld van rondom de auto geven. Elke camera's kan tot 250 meter ver zien.

Foto: Tesla

Twaalf ultrasonore sensoren zorgen ervoor dat de auto opdoemende objecten kan herkennen en vermijden.

Foto: Tesla

Een radarsysteem helpt de auto om door de mist, zware regen, stof of zelfs andere auto's te kijken.

Foto: Tesla

Alle nieuwe Tesla-auto's zijn uitgerust met de benodigde hardware voor Enhanced Autopilot, maar klanten moeten wel extra betalen om het half-automatische systeem aan te zetten. Enhanced Autopilot kost 5.000 dollar op het moment van aanschaf en als de koper het later wil activeren kost dat 6.000 dollar.

Foto: REUTERS/Noah Berger

Op de snelweg kan Enhanced Autopilot de snelheid van de auto controleren op basis van het verkeer om hem heen, beslissen of de auto van rijbaan verwisselt of niet en afslagen nemen.

Foto: Tesla

Het systeem werkt niet alleen op rechte wegen, maar kan ook omgaan met bochten en gecompliceerde wegen.

Foto: Tesla

Omdat de auto's van Tesla nog niet helemaal autonoom zijn, zorgt autopilot ervoor dat de bestuurder de handen op het stuur houdt. Als de handen te lang van het stuur af zijn moet de bestuurder stoppen en even parkeren voordat het systeem weer geactiveerd kan worden.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Als je eenmaal bent afgeslagen van de snelweg geeft de auto de controle weer terug aan de bestuurder.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Eenmaal op de plaats van bestemming kan het systeem lege parkeerplekken ontdekken en de auto inparkeren.

Foto: Tesla

Je kan ook tegen de auto zeggen dat hij de garage in of uit moet rijden zonder dat je achter het stuur zit.

Foto: Tesla

Als de benodigde regelgeving en software er eenmaal zijn, dan is de hardware geschikt voor volledig automatisch rijden, zegt CEO Elon Musk.

Foto: Tesla

Het automatische besturingssysteem zal GPS-technologie gebruiken om de optimale route te vinden naar de opgegeven bestemming.

Foto: REUTERS/Alexandria Sage/File Photo

Als er geen bestemming wordt ingevoerd dan kijkt de auto in de agenda van de eigenaar om de meest logische plek te bepalen of om de eigenaar thuis te brengen.

Foto: Matthew DeBord/BI

Musk zegt dat Tesla's minstens twee keer zo veilig zijn op de stand voor volledig automatisch rijden, dan met een mens achter het stuur.

Foto: Tesla

Tesla wil één van zijn auto's volledig zelfstandig door de VS laten rijden om te laten zien hoe ver de technologie is. Die trip zou weleens eerder plaats kunnen vinden dan we nu denken.

Foto: Tesla

LEES OOK: Deze 6 prominente smartphones kun je in de eerste helft van 2018 verwachten