Startup-website Sprout selecteert elk jaar de 50 meestbelovende ondernemingen van Nederland. Ook in 2017 is het weer een divers gezelschap dat te vinden is in compleet verschillende sectoren.

De top drie strijdt op 7 december om de titel ‘Challenger Award 2017’. Zoals Sprout het zelf omschrijft, zijn het stuk voor stuk ondernemers ‘die de markt opschudden, zich niets aantrekken van ‘hoe dingen horen’ en proberen marktaandeel af te snoepen van de gevestigde orde’.

Maak hieronder kennis met de drie finalisten:


SciSports

EK voetbal vrouwen europees kampioen prijzengeld

Ondernemer: Giels Brouwer

De voetbalwereld staat niet bekend om z’n rappe acceptatie van een datagedreven aanpak, maar SciSports trekt zich daar niets van aan. Het Twentse bedrijf biedt met data-analyse voetbalscouts en trainers de mogelijkheid om zichzelf meer inzicht te verschaffen in de kwaliteiten van een potentiële speler. Eén van de producten, SciSkill Potential kan zelfs aardig voorspellen hoe goed een bepaalde jonge speler over een paar jaar zal zijn, gebaseerd op zijn kunnen vandaag de dag.

Tegen Sprout zegt Brouwer dat de software van zijn bedrijf al in veertig transfers een rol speelde, waarvan tot zover negen internationaal.

Belangrijk is wel: “Dan hebben we in feite Fifa nagebouwd. Veel bedrijven leveren data. SciSports levert ‘Intelligence’ als toegevoegde waarde, zodat de data kan worden geïnterpreteerd en clubs hun besluiten ermee kunnen onderbouwen. Er is behoefte aan innovatie in de voetballerij en de voetbalwereld steeds gelukkig steeds meer open voor het gebruik van data.”


Speakap

De Amsterdamse start-up Speakap heeft eind augustus een bedrag van 900.000 euro bij Nederlandse privé-investeerders opgehaald. Speakap is een sociaal platform waarop werknemers kunnen communiceren en samenwerken. "Onze ambitie is om met dit geld snel de Nederlandse markt te veroveren", zeggen Patrick van der Mijl en Erwin van der Vlist, de oprichters van Speakap. Eind 2012 ontving de Amsterdamse clouddienst al een investering van 800.000 euro, wat het totaal op 1,7 miljoen euro brengt. Vijf Nederlandse privé-investeerders hebben inmiddels een belang in het bedrijf. Zakelijke Facebook Speakap, dat op 16 september officieel gelanceerd wordt, heeft voor een deel dezelfde functionaliteiten als Facebook. Ook op Speakap kun je opmerkingen, video's, foto's en reacties achterlaten. "Je zou ons als de zakelijke variant van Facebook kunnen omschrijven", stellen Van der Mijl en Van der Vlist. "Want er zijn ook veel verschillen. In plaats van het spelen van spelletjes en muziek kun je bij ons bijvoorbeeld je uren registreren of klanten beheren. Al het werk op één plek, geen gedoe meer met allerlei softwareprogramma's en een aparte intranetpagina." Van der Mijl en Van der Vlist kwamen al in 2007 op het idee van de dienst. De afgelopen jaren hebben ze enkele bètaversies van Speakap laten testen door verschillende type bedrijven. "Van ziekenhuizen, hotelketens, tot supermarkten en uitgevers", geven de oprichters aan. Aan de hand van hun feedback hebben het afgelopen jaar ex-lead developers van onder meer Hyves, Vakantieveilingen en Sanoma de dienst geperfectioneerd. Freemium Het product wordt vanaf medio september in een gratis en betaalde versie aangeboden. Binnen de gratis versie kunnen bedrijven alleen een sociaal netwerk aanmaken. Wie het hele pakket wil, inclusief koppelingen met kantoorsoftware, betaalt maandelijks 3 euro per gebruiker. Van der Vlist: "Om ervoor te zorgen dat bedrijven hun eigen kantoorsoftware kunnen blijven gebruiken, stelt Speakap zijn databibliotheek beschikbaar. Zo kun je alle software programma's koppelen." Europa Speakap ziet voor de komende jaren veel groeipotentie in Europa. Volgens onderzoeksbureau IDC is nu liefst 81,8 procent van de 750 miljoen euro omzet in de enterprise social networking branche nog afkomstig uit de Verenigde Staten. IDC verwacht dat deze sector in 2017 liefst driemaal zoveel omzet als nu, terwijl onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2015 minstens één op de twee concerns een sociaal platform als communicatie- en collaboratie software inzet.

Ondernemer: Patrick van der Mijl en Erwin van der Vlist

Je wil als bedrijf wellicht liever niet afhankelijk zijn van Facebook en Twitter voor je eigen communicatie. Speakap zag dat gat in de markt en bedacht een manier voor ondernemers om zelf hun eigen sociale platform op te zetten, voor intern gebruik.

In 2013 verkoos Sprout de jonge ondernemers al tot Startup van het Jaar, maar die fase is het bedrijf al veel sneller ontgroeid dan verwacht. Van een omzet van 15.000 euro in 2015 schoten ze naar bijna 200.000 euro eerder dit jaar. Investeerder John Fentener van Vlissingen besloot zich daarop terug te trekken met zijn vehikel Walvis Participaties, berichtte het FD vorige week. Ze verkochten het belang terug aan de oprichters en andere aandeelhouders.

Klinkende namen als Rituals en G-Star behoren tot het klantenbestand van Speakap. Van der Mijl vertelde in september aan Sprout dat zijn bedrijf zich vooral concentreert op bedrijven met een groot aandeel werknemers die niet achter een bureau zitten: “Die zijn doorgaans lastig te bereiken. Dankzij ons platform gaat dit gemakkelijker. We richten ons dus op nichemarkten, zoals de retail, hospitality en bijvoorbeeld het transport.”


SLA Amsterdam

nina pierson ondernemen ethiek mvo

Ondernemer: Jop van de Graaf, Ida de Haart en Nina Pierson

“Bewust ondernemen is ook onlosmakelijk verbonden met positieve impact. Of dan op zijn minst een neutrale impact. Dat wil zeggen dat wat je doet op geen enkele manier een negatief effect heeft op een ander of op de wereld”, zo omschreef Nina Pierson haar filosofie eerder dit jaar tegen Business Insider Nederland. In vier jaar tijd groeide haar saladebar in Amsterdam uit tot een keten van twaalf zaken verspreid over Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Haarlem.

SLA speelt in op de trend om gezond én snel eten te combineren. Het bedrijf maakt alleen gebruik van lokale ingrediënten en doet zijn best om afval zo veel mogelijk terug te dringen. De oprichters hadden behoefte aan zo’n maaltijd, maar konden die in 2013 nog niet vinden in Amsterdam.

Ook merkte ze na een vakantie in Birma dat er op de Nederlandse lunchkaarten maar weinig alternatieven voor brood te vinden zijn. “Je kon tijdens een lunch in een restaurant wel een salade krijgen, maar dan was je al gauw zeventien euro kwijt en kon je uit niet veel meer kiezen naar een geitenkaas of feta salade. We vonden da dat beter kon, zeker voor mensen met weinig tijd.”


De drie finalisten in de Challenger Top 50 staan op 7 december tegenover elkaar. Ze pitchen dan voor 500 ondernemers, investeerders en een vakjury van eerdere winnaars. Boodschappenbezorger Picnic behoort onder meer tot die groep. De winnaar van de avond gaat ervan door met de Challenger Award 2017.