Het Automotive Team van Business Insider in de Verenigde Staten heeft overuren gedraaid om de shortlist van 15 finalisten samen te stellen voor de Auto van het jaar 2017.

Business Insider doet dit al een aantal jaar: in 2014 viel de Corvette Stingray in de prijzen, in 2015 was het de Volvo XC90. En vorig jaar ging de Acura NSX er met de trofee vandoor.

Opnieuw lopen 15 finalisten zich warm voor de uiteindelijke verkiezing. Het zijn stuk voor stuk auto’s – of het nu om sedans, superauto’s of SUV’s gaat – die op onze Amerikaanse autoredacteuren de meeste indruk hebben gemaakt. Ze vormen het neusje van de zalm, en zijn geselecteerd na een jaar testrijden en het reviewen van parkeergarages vol auto’s, trucks, SUV’s, cross-overs en sportauto’s.

Hoe de selectie plaatsvindt? De methodologie is heel eenvoudig en gebaseerd op een paar ondubbelzinnige vragen:

Vertegenwoordigt de auto een goede businesscase? Logische vraag, niet voor niets is dit een verkiezing van Business Insider.

Ander criterium: bestaat er consensus onder onze redacteuren over de keuze voor bepaalde modellen? En excelleert het voertuig op objectieve criteria? Ergens moet er natuurlijk een wow-factor zijn, dus: hoe steekt het voertuig boven het maaiveld uit? Het aanbod en de concurrentie zijn immers groot.

Een finalist voor deze race moet speciaal zijn, niet in de laatste plaats op technologisch vlak.

Lees ook op Business Insider

Bevelen we onze lezers de koop of lease van een bepaalde auto aan? En zouden we, gesteld dat we gezegend zijn met diepe zakken, de auto zelf kopen?

De Auto van het Jaar 2017 maken we op 14 november bekend en we geven je volgende week alvast een voorproefje met onze Top 5. Ook onthullen we dan wie Infotainment Systeem van het Jaar en Audio Systeem van het Jaar heeft gewonnen.

Maar nu eerst de 15 finalisten van Business Insiders Auto van het Jaar 2017!

Foto’s door Hollis Johnson. Graphics door Anaele Pelisson.

 


Acura TLX A-Spec

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: 3.5-liter, 290 pk V6

Vanafprijs: In de VS kost de auto $35.000,- in Europa is-ie niet te krijgen.

Waarom genomineerd? Onze redacteuren waren even enthousiast in hun reactie: echt een geweldige auto van Acura, en zelfs eentje die we misschien wel boven een BMW prefereren.

“Kijk je naar vergelijkbare opties en acessoires, dan is de TLX A-Spec een overtuigend alternatief voor een BMW 3-Series,” aldus een van onze journalisten in zijn review.

“Je koopt betrouwbaarheid en kwaliteit bij Acura: als je TLX wilt rijden tot de wielen eraf vallen, dan kan dat..”

“Acura laat zo’n verpletterende indruk achter, dat het merk in elke luxuryconversatie thuis hoort. Ik had kunnen weten dat dit één van de beste auto’s zou zijn die ik dit haar zou rijden.”

Rijden in een TLX moet een indrukwekkende belevenis zijn. Jammer genoeg is de Acura niet in de EU verkrijgbaar.

 


Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Foto: source Hollis Johnson

Het model dat wij testten: 2.9-liter, 505 PK, dubbel turboaangedreven V6

Vanafprijs: € 112.930,-

Waarom genomineerd? De Alfa Giulia is Alfa Romeo’s troef in haar poging om zichzelf opnieuw op de kaart te zetten in de Amerikaanse luxurymarkt.

Onze redacteur schreef in zijn review van de high-performance Quadrifoglio:

“Wat je met de Alfa Giulia Quadrifoglio hebt is een V-6 Ferrari in een vierdeursuitvoering. Als je deze auto met een BMW M3 vergelijkt, dan heb je in veel opzichten een betere auto. Dat zegt iets. De Giulia Q lijkt ontworpen om BMW op eigen terrein te verslaan – net zoals iedereen BWM al tientallen jaren op eigen terrein probeert te verslaan. Maar het mooiste is: Alfa Romeo doet het dus écht.”

 


Aston Martin DB11

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: 5.2-liter, 600 pk, dubbel turbo-aangedreven V12

Vanafprijs: €271.914,-

Waarom genomineerd? Een ‘match made in heaven,’ dat is de beste omschrijving van  de combinatie Aston Martin en de V12. Het laatste product van dit duo is de 2017 Aston Martin DB11 V12 Coupe.

“Voor Aston Martin moet de DB11 één van de belangrijkste auto’s in de geschiedenis van het bedrijf zijn. In ieder geval is het één van de belangrijkste auto’s sinds haar scheiding van Ford 10 jaar geleden,” aldus is de review.

“Ondanks de iconische status die Aston Martin als merk geniet, heeft het bedrijf haar portie financiële miskleunen wel gehad. Het is de bedoeling dat de DB11 de onderneming de komende tijd in de zwarte cijfers moet houden.”

Gelukkig ziet het er naar uit dat Aston Martin met de DB11 een winnende kaart in handen heeft.

“Met de DB11 haal je écht Aston Martin op z’n best in huis. Het is echt een genot om in te rijden, en de technologie werkt zoals ze zou moeten werken: probleemloos.

“Gelukkig voor de DB11 gaan superieure automotive en stijl goed samen. Welke stijl? In geval van Aston Martin die van een professionele huurmoordenaar in een subliem maatpak. De DB11 is, ondanks alle Mercedes-elektronica en turbo, voorzien van voldoende leer, houtwerk en gebrom van de V12 om te weten dat je Aston Martin rijdt.

De nieuwe DB11 levert modern raffinement zonder ook maar één concessie te doen aan Aston Martins erfenis. Zonder enige twijfel is dit de beste auto die tot nu toe bij Aston Martin van de band reed.”

 


Audi Q5/SQ5

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: Q5: 2.0-liter, turboaandrijving, 252 pk inline vier-cylinder; SQ5: 3.0-liter, dubbel turbo aangedreven, 354 pk V6

Vanafprijs: Q5: €65.895 en SQ5: € 94.005

Waarom genomineerd?

“Er zijn zat redenen om van de Audi Q5 te houden,” aldus Danielle Muoio in haar review. “De functionaliteiten illustreren hoe Audi’s oog voor detail dit voertuig boven het niveau van een gewone SUV uittilt naar dat van een midvoor in de luxedivisie.”

Over de sportieve SQ5, schreef onze redactie: “De Audi SQ5 is een uitstekend voertuig. Het is mijn favoriete luxe SUV qua performance, al speelt nostalgie absoluut een rol – de concurrentie van de Jaguar F-Pace en de Maserati Levante is immers groot. Rijden in de SQ5 is echt heel plezierig, ook in zeer scherpe bochten houd je de SQ5 moeiteloos onder controle, en dat wil wat zeggen bij zo’n zwaar voertuig.”

 


BMW 5-Serie

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: 2.0-liter, 248 pk, turbogedreven inline viercilinder

Vanafprijs: € 55.297

Waarom genomineerd? De nieuwe 5-Serie komt van ver – BMW maakt de 5 al sinds de vroege jaren’70. Ondanks dat klantvoorkeuren veranderd zijn, ondanks de steeds betere verkoopcijfers van cross-over SUV’s. Kortom: een beetje met de pet ernaar gooien was geen optie voor de ontwerpers, en dat hebben ze dan ook absoluut niet gedaan.

“De nieuwe 5-Series is excellent,” aldus  de review.

“De 530i is een geweldige auto, van stuurpen tot achtersteven, van top tot teen, van neus tot staart. Zowel op de weg als onder de kap. Het is een verrukkelijke freeway cruiser die niemand teleur stelt, en al helemaal niet de bestuurder die eens flink wat bochten wil nemen. Besturing zou wat scherper mogen, maar dat is muggenzifterij.

“Wat we hier hebben is letterlijk de perfect saaie auto. BMW heeft decennialang de lat hoog gesteld en is met de 5-Serie heel goed geworden in het consequent behalen van die hoge standaarden. De 5-Serie kan niet teleurstellen, en stelt ook niet teleur. Maar is daarmee eigenlijk ook niet echt opwindend.”

 


Opel Ampera (buiten Europa Chevy Bolt)

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: 60-kw/h lithium-ion oplaadbare accu met voorwielaandrijving; een totale systeemoutput van 200 pk, en een bereik van 383 kilometer (EPA-schatting).

Vanafprijs: € 46.699

Waarom genomineerd? GM introduceerde de Bolt in 2015 en verkocht het in beperkte oplages eind 2016. Daarmee toonde GM hoe snel een grote autoproducent een nieuw product op de markt kan zetten. GM kwam er nooit echt voor uit, maar het doel was natuurlijk om te bewijzen dat het Tesla kon verslaan. Wat lukte met een time-to-market die maanden korter was dan die van de Tesla 3.

“We waren onder de indruk van de Bolt. Als auto, als elektrische auto en als mobiliteitsconcept,” aldus de review. “In veel opzichten is het GM’s meesterwerk van na het faillissement. Een pluim op de hoed van CEO Mary Barra en haar team.”

“En hij rijdt gewoon heel lekker.”


Ferrari GTC4 Lusso

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: 6.3-liter, 681pk V12

Vanafprijs: € 373.339

Waarom genomineerd: Omdat het een superstrakke bak is. Daarom! De GTC4 Lusso, die de FF verving, kent vooralsnog zijn gelijke niet.

“Ik hield van de FF, en ik hou van de GTC4,” aldus onze redacteur in zijn review.

“Om eerlijk te zijn, hoewel de GTC4 de FF op heel veel fronten verbetert, zeg ik ‘zus’ wanneer anderen ‘zo’ over de auto zeggen. Stond bij de FF toch echt het rijden centraal, daar is de GTC4 een update rond technologie en comfort.”

“Een moderne Ferraririjder zou zich niet met een bijna vintage infotainmentsysteem moeten behelpen, wat dat aangaat is het goed dat de FF met pensioen gaat. Wat dat betreft geef ik de critici van de FF groot gelijk – als automaker moet je niet voor altijd focussen op bestuurders zoals ik, dat is slecht voor je sales en je marktpositie.”

“Bottom line van het verhaal: met de GTC4 Lusso, heeft Ferrari gedaan wat alleen Ferrari kan: een betere Ferrari bouwen.”

 


Land Rover Discovery

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: 4.0-liter, 340 pk V-6

Vanafprijs: € 74.360

Waarom genomineerd? De Discovery is een van Land Rover’s oudste en meest duurzame voertuigen.

Voor 2017 debuteerde Land Rover met het gloednieuwe vijfde generatie model – de eerste complete revisie van de Discovery sinds meer dan een decennium. Het is ook de eerste volledig nieuwe Discovery onder de vlag van de Indiase TATA Group, dat Land Rover en zustermerk Jaguar sinds de overname in 2008 heeft gereanimeerd.

“De gloednieuwe vijfde generatie Discovery is absoluut een ambitieuze onderneming van een ambitieus merk. De Discovery is al langer Land Rovers meest populaire product en sleutelen aan een succesformule is altijd een riskante manoeuvre,” aldus de review.

“Met de nieuwe Discovery beleeft Land Rover zijn volgende grote hit. En dat terwijl de nieuwe stijl van het merk de essentie niet aantast.”

Natuurlijk is de Discovery nog steeds groot en zwaar met een of twee kinks die nog moeten worden uitgewerkt. Maar als totaalpakket is de nieuwe Land Rover fantastisch. Hij is ruim, ongelooflijk comfortabel, heeft een geweldige laadcapaciteit, een dappere motor, veel technologie en Land Rover’s we-rijden-gewoon-overal-heen- vierwielaandrijving. De bak doet gewoon alles wat je van een grote premium SUV verlangt. Wat wil je nog meer?”

 


Lexus LC 500/LC 500h

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: LC 500: 5.0-liter, 471pk V8; LC 500h: 295 pk, 3.5-liter V6 met twee elektromotoren wat de totale output op 354 pk brengt.

Vanafprijs: LC 500h € 116.495

Waarom genomineerd?

In een tijd waarin krachtige, tweedeurs GT-wagens langzaam verdwijnen, komt Lexus met twee van zulke adembenemende exemplaren. En het zijn meteen de beste auto’s sinds Lexus’ legendarische LFA superwagen uit 2010.

De review is lovend over de LC 500: “Lexus is bezig hearts & minds te veroveren met zijn enthousiaste aanbiedingen, en, wellicht enigszins schokkend, het heeft daar succes mee. Komt dat doordat de herinneringen aan de LFA blijven kleven? Sommige van de F-Sportsproducten waren niet zo goed als we gehoopt hadden, maar over het algemeen is de LC 500 een briljant stuk techniek.”

“De markt voor dergelijke auto’s is klein, maar belangrijk wat betreft branding en invloed. De LC 500 is een ‘prater’ – een auto wiens reputatie hem vooruitsnelt. En man, wat een reputatie zal dit zijn: dit is misschien wel de beste high-performance auto die Lexus ooit heeft gebouwd.”

En over de LC 500h schrijft de recensent: “Dankzij de LC 500h blijf ik enthousiast over Toyota’s hybride systemen – van de Prius via de Lexus-versie van die auto (de CT 200h) tot dit voertuig.

Het DNA van de LC 500h? Een coupé die is geoptimaliseerd voor stijlvolle runs naar een tweede huis of een hip resort. Een trip waarbij de sensatie van aankomst gedeeltelijk verdrongen wordt door de vreugde van het er naartoe rijden.”


2017 Mazda MX-5 RF

Foto: source Matthew DeBord/BI

Het model dat wij testten: 2.0-liter, 155-pk, inline viercilinder

Vanafprijs: € 35.480

Waarom genomineerd?

Het laatste model van Mazda is een welkome aanvulling op de MX-5 familie: de eerste MX-5 met een hardtop. RF staat voor ‘rectractable fastback’, was zoiets betekend als een ‘opklapbare hardtop die de auto laat lijken en bewegen als een coupé’. We hadden niet het idee dat we dit nodig hadden, totdat we ermee gingen rijden.

“De MX-5 is een briljante rijdersmachine”, schrijft redacteur Matthew DeBord in zijn review.

“Hij is niet verschrikkelijk snel (van nul tot honderd in zes seconden), maar dat maakt niet zo heel veel uit. Met de kap open en het gas in, voel je de snelheid meer dan dat je het ziet. Het ding is een veertje in de wind, de meest wendbare auto in de wereld, stijlvol en vrijgeestig. En, in tegenstelling tot veel andere Britse roadsters: volkomen betrouwbaar.”

“Mazda had al eerder geautomatiseerde opklapbare kappen gehad, maar niets wat zo omvangrijk en duurzaam was.”

“De RF – zelfs met zijn gekke elementen – is nog altijd een echte MX-5. We kunnen niets anders dan ervan houden.”


2018 McLaren 720S

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: 4.0- liter, 710 pk, twin-turbocharged V8

Vanafprijs: € 307.700 

Waarom genomineerd?

De 720S is de eerste in rij in McLaren’s nieuwe generatie supercars die de markt gaan betreden. Met 720 pk gaat de futuristische supercar het gevecht aan met Ferrari zoals McLaren al jaren niet meer heeft gedaan in de F1. En de 720S maakt het écht waar.

“Net als de Ferrari is de 720S briljant in een rechte lijn en briljant in de bochten. Maar McLaren haalt deze opdrachten met verve én een eigen stijl”, schrijft Benjamin Zhang in zijn review.

“De 720S intimideert zijn rijders niet. In plaats daar van werkt hij met hen samen, om hun eigen snelheid en comfort te vinden.”

Hij voegt toe: “De supercar levert een glansrijke maar ook toegankelijke performance, luxe comfort, robuuste bouwkwaliteit, vernieuwende technologie en indrukwekkende looks. Als extraatje biedt de 720S ook nog eens alle pracht en praal (en geluid!) om een showtje te geven aan de rijder.”

“Simpel gezegd: de McLaren 720S is de meest ‘complete’ supercar ooit geproduceerd.”


2017 Porsche Panamera

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: 4S: 2.9-liter, 440-pk, twin-turbocharged V6 en Turbo: 4.0 liter, 550 pk, twin-turbocharged V8

Vanafprijs: 4S: 140.700 euro; Turbo: 195.400 euro

Waarom genomineerd: 

De Porsche Panamera werd lang gezien als één van de beste sportsedans in de wereld. Toch kreeg hij wereldwijd niet veel aanzien vanwege de onconventionele looks. Voor het 2017-model gaf Porsche de Panamera een “broodnodige make-over”.

“De nieuwe generatie Porsche Panamera is een pareltje. De combinatie van ouderwets rijplezier, de nieuwste tech en verfijnde luxe maken het een verleidelijke optie voor iedereen die een auto in dit segment zoekt”, schreef redacteur Benjamin Zhang in zijn review.

“Zelfs met het gloednieuwe chassis en elektronica, is de Panamera meer een evolutionair dan revolutionair. Om de uitstekende rijdynamiek van eerder Panamera’s niet aan te tasten, was Porsche erg voorzichtig bij de make-over.”

Hij voegt toe: “Porsche heeft een van de beste sport sedans in de wereld gemaakt. Hij is zeker niet goedkoop, maar man wat is hij goed. Kun jij je een dergelijke auto veroorloven? Niet nadenken, gewoon doen.”


2018 Volvo XC60

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: XC60 T8 twin engine AWD benzine en elektrische energie 233 + 65 KW (318 + 87 PK). Waardoor hij in totaal 400 pk heeft.

Vanafprijs: € 58.995

Waarom genomineerd?

De iets grotere XC90 werd eerder uitgeroepen tot Business Insider’s Car of the Year van 2015.

“Waar het op neerkomt is dat Volvo zijn positie in het middenklasse slash crossover-segment écht heeft versterkt. Het beschikt nu over een reeks voertuigen die voor ieder wat wils bieden in ieder segment met de nodige luxe” schreef Matthew DeBord in zijn review.

“De auto’s zijn minder eigenzinnig dan ze ooit waren, maar Volvo bouwt echt voort op zijn legendarische veiligheidsreputatie. Ondertussen omarmt het merk luxe en hightech.”

“Het is misschien niet voor iedereen iets, en de XC60 is geen mega-succes… Maar het is zeker een blik waard.”


2018 Volkswagen Atlas

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: 3.6-liter, 276-pk V6

Vanafprijs: Niet in Nederland te koop.

Waarom genomineerd?

Als je vandaag de dag wil overleven in de Amerikaanse automarkt, dan moet je met een paar gigantische SUV’s komen. Helaas had Volkswagen tot voor kort geen modellen die in dit segment konden meedraaien. In de VS daalde de verkoop van het merk dan ook met 26 procent sinds 2012, terwijl de automarkt floreerde.

Voor 2017 wist Volkswagen dan eindelijk te komen met zijn eerste grote SUV met zeven stoelen. De fabrikant heeft echter uitgesloten dat het model ook naar West-Europa komt. Voor ons afzetgebied is het bezig met een verlengde XL-versie van de Tiguan.

Volgens redacteur Benjamin Zhang voelt de auto “all-American”, precies wat Volkswagen voor ogen had.

 


2018 Volkswagen Tiguan

Foto: Hollis Johnson

Het model dat wij testten: 2.0-liter, 184-pk, turbocharged inline-viercilinder

Vanafprijs: € 30.991

Waarom genomineerd?

Uit de verkoopcijfers van diverse merken blijkt: de consument wil vandaag de dag een compacte crossover.

Benjamin Zhang in zijn review: “Meer ruimte, meer eigenschappen, zuiniger energieverbruik en een concurrerende prijs zorgen ervoor dat we de eerdere tekortkomingen van de Tiguan vergeten. Desondanks is de oude Tiguan een stuk leuker om te rijden.”

“Hoewel de nieuwe Tiguan een deel van zijn rijstijl is verloren, compenseert hij dat met veel meer gebruiksgemak. Het model laat in vele opzichten zien dat VW de behoeften van de crossover-koper begrijpt: nut, comfort en stijl wegen zwaarder dan de rijdynamiek.”