Dit moet je weten over data en innovatie, volgens de topmanagers van onder andere Picnic, PON en HEMA

Natuurlijk: wie denkt aan innovatie en technologie, komt al snel in Silicon Valley uit. Maar wie verwacht dat hij voor innovatie per se naar het gebied moet waar Facebook en Google zich verzameld hebben, heeft het mis. Een goed idee kan immers overal ontstaan.

Ook in ons land wordt er genoeg geïnnoveerd. Thema’s als data en e-commerce komen in ieder bedrijf voor: van het oer-Hollandse HEMA tot het hypermoderne Picnic. Zeker in een jaar waar digitalisering voor veel bedrijven een vogelvlucht nam, floreert innovatie als nooit tevoren.

Hoe blijven lokale trendsetters continu vernieuwen? En hoe vinden ze nieuwe manieren om samen te werken, contact te leggen met hun klanten, werknemers te managen en zelfs nieuwe businessmodellen uit te rollen in uitdagende tijden?

Alles wordt een databedrijf

Een thema dat de afgelopen tien jaar razendsnel is opgekomen en niet meer los gezien kan worden van innovatie is data. Al decennia een onderwerp binnen techbedrijven, maar sinds een jaar of tien is alles steeds meer met elkaar verbonden en wordt er door ons handelen steeds meer data geproduceerd. Van even de weg opzoeken op Google Maps tot online winkelen: alles wordt verzameld. Logisch dus dat de hoeveelheid data enorm gegroeid is.

Dat betekent dat ieder bedrijf daarmee aan de bak moet. Of je nou een groot bedrijf bent of een lokale winkel op de hoek bent: over pakweg tien jaar is ieder bedrijf een techbedrijf. Niet alleen om te kunnen blijven innoveren, maar überhaupt om te blijven bestaan, is het slim om data onderdeel te maken van je overlevingsstrategie.

De belangrijkste tip van Daniel Gebler van online supermarkt Picnic? Ga eens experimenteren met data. “Je probeert een nieuw product uit op een kleine groep klanten. Werkt het, breidt het dan steeds verder uit.” Zo experimenteert Picnic met data. Elke week draait de online supermarkt zo'n twintig à dertig mini-projecten per week en blijven ze innoveren.

Data verzamelen is namelijk een ding, maar het omzetten tot inzichten zorgt voor de échte waarde. Of het nou gaat om R&D, sales, marketing of overnames: voor al deze vakgebieden worden beslissingen op basis van inzichten uit data steeds gebruikelijker. Dat zorgt er ook voor dat iedere medewerkers meer in aanraking komt met data.

Item 1 of 3

Maak data toegankelijk en eenvoudig voor iedereen

Medewerkers worden daarmee steeds meer de spil in de innovatie en digitalisering van bedrijven. Want, zo stelt Walter van Boven van autoproducent PON: je kunt de beste IT-systemen hebben, maar zonder de juiste mensen aan de knoppen is dat niets waard. Om alle medewerkers ook daadwerkelijk enthousiast te krijgen voor data, laat PON haar medewerkers continu zien wat ze met die data kunnen bereiken. “Als je alleen maar praat over datasets, wekt dat niet bepaald energie op.”

Hou het bovendien zo simpel mogelijk, voor consumenten én medewerkers. Want hoe aantrekkelijk het ook is om met technologie steeds meer dingen te ontwerpen, er bestaat een grote kans dat consumenten én medewerkers op een gegeven moment niet meer weten hoe je product werkt. En hoe gemakkelijk dat ook klinkt: het simpel houden is een constante uitdaging.

Meer vertrouwen met data

Maar wie het eenmaal voor elkaar heeft dat medewerkers data omarmen, kan volgens Geertjan Woltjes van Quooker rekenen op veel betere besluitvorming en eigenaarschap. Doordat iedereen toegang heeft tot de data, zijn medewerkers in staat om betere beslissingen te nemen. “Er hoeft niet telkens een manager bij betrokken te zijn om knopen door te hakken.” Aan managers wel de taak om hun medewerkers het vertrouwen te geven. “Maar omdat data vaak een duidelijk beeld geeft, is dat makkelijk.” Verwacht echter niet van medewerkers dat ze direct alles kunnen, waarschuwt Woltjes. “Het vergt tijd en aandacht om medewerkers op weg te helpen.”

Dat alle medewerkers toegang hebben tot alle data, heeft bovendien nog een andere bijkomstigheid: het zorgt voor innovatie binnen het gehele bedrijf. “Mensen kunnen daardoor ook buiten hun eigen vakgebied data omzetten tot inzichten en op die manier met een innovatief idee komen”, zegt Gebler van Picnic. “Door data werk je veel meer samen in plaats van op verschillende afdelingen.” 

Om het bovenstaande te realiseren, maken alle bedrijven gebruik van Salesforce technologie. Met de software van dit Amerikaanse bedrijf is het voor klanten niet alleen makkelijker om data te verzamelen en te beheren, maar zijn verschillende systemen aan elkaar gekoppeld waardoor data duidelijke inzichten geeft voor medewerkers. Dit alles staat in dienst van het zo goed mogelijk helpen van klanten: door gepersonaliseerde klantervaringen te leveren op basis van data, helpt Salesforce meer dan 150.000 bedrijven om hun marketing, sales, klantenservice en meer te integreren en verbeteren.

Op Salesforce Live: Benelux, het grootste virtuele evenement in de regio, gaan bovengenoemde, maar nog veel meer Nederlandse én Belgische organisaties in op hun manier van innoveren en hoe Salesforce hen daarbij ondersteunt. Ben je bijvoorbeeld benieuwd hoe Picnic innoveert rondom de klantervaring? Of hoe Bolt Energie Salesforce gebruikt om honderd procent duurzame energie te leveren aan hun klanten? Schrijf je dan nu in voor 18 mei aanstaande. Kijk hier voor meer informatie.  

Dit is een artikel uit onze serie 'de urgentie van digitaliseren', mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen betekenisvolle, relevante en langdurige relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Wil je weten hoe? Kijk hier!