Je bent als eind twintiger, begin dertiger bij een vriend op bezoek en ineens begint het te knagen. Dat moment dat je tot de conclusie moet komen dat ál je vrienden dezelfde LACK-tafel van IKEA in huis hebben staan. Inclusief jijzelf.

Het Amerikaanse Earnest deed onderzoek naar wanneer we gemiddeld uitgekeken zijn op de Zweedse woongigant. En jawel: er is dus zoiets als een ‘breakup age’. De online leningenverstrekker keek daarvoor naar data van tienduizenden klanten.

Wat blijkt? Jongvolwassenen shoppen maar wát graag bij IKEA. Rond de 24 jaar is een duidelijke piek te zien. Het lijkt niet meer dan logisch. Ga je voor het eerst op jezelf wonen, dan kom je al snel bij de winkel terecht. Zeker als je voor een zacht prijsje een complete uitzet nodig hebt. Het woonwarenhuis heeft tot doel om meubels te maken voor ’the many people’ en die hebben volgens IKEA niet veel geld te besteden.

Niet alleen is IKEA populair onder jongvolwassenen, ook is het merk de enige retailer in de Amerikaanse interieurbranche waarbij de gemiddelde leeftijd onder de dertig ligt. Zijn we het merk op een gegeven moment gewoon beu, óf zorgt het leven als volwassene er automatisch voor dat je minder bij de winkel komt?

Na je dertigste

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste mensen na hun 34ste afscheid nemen van de Zweden. Een leeftijd waarop veel mensen samenwonen met een partner, daardoor meer te besteden hebben, uit de luiers (of beter: babybedjes) zijn en beter weten wat ze de komende jaren van plan zijn. Hierdoor ben je eerder geneigd geld uit te geven aan items die jarenlang meegaan en wat mogen kosten.

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die al veel eerder de Klippan's, Stockholm's en Ludde's beu zijn, of juist tot op latere leeftijd gehecht blijven aan het Scandinavische design. En wie zegt dat je de items na een paar jaar weg moet gooien?

LEES OOK: IKEA pakt de grootste ergernis van klanten aan: de montage van je meubelpakket gaat binnen vier jaar 2 keer zo snel