COLUMN – Het is maandagochtend, de zon schijnt. Je hebt net je auto opgehaald van een beurt bij de dealer. Ze hebben ‘m onverwacht gewassen en hij ziet er weer fris uit.

Onderweg naar je tandartsafspraak krijg je een telefoontje van je advocaat die aangeeft dat de contracten in orde zijn, ook weer een meevaller.

Je kijkt in je agenda en ziet dat er in de middag een afspraak staat met de accountant die de conceptcijfers wil toelichten. Je bent goedgehumeurd en hebt er zin in.

Je parkeert bij je bedrijf en je loopt naar de ingang. Doordat je later bent, hebben zich al wat managers rondom je kantoortje verzameld die willen weten hoe ze verder moeten. Een teleurgestelde klant, leveringsproblemen, een medewerker met een burn-out en gerommel ergens bij productie.

Dan besef je: dit wordt geen gemakkelijk dag. ’s Avonds rijd je naar huis, moegestreden.

Automonteur, tandarts en accountant

‘Aardig relaas’ denkt u wellicht, enigszins herkenbaar zelfs, ‘maar waar gaat dit heen Kees de Jong? Wat is je punt?’

Laten we beginnen met de monteur in de garage. Wist u dat zijn baan de afgelopen vijftien jaar enorm is veranderd? Hij leest nu online de status van uw motor uit en ziet direct wat het probleem is, welke onderdelen te vervangen en welke vloeistoffen te verversen. Hij gaat twee keer per jaar naar de fabrikant waar ze de laatste model- en technologische updates bespreken en alle nieuwe technieken trainen.

De automonteur werkt continu aan zichzelf om relevant te blijven voor zijn werk. Dat merk je nauwelijks, maar het gebeurt wel.

Hetzelfde geldt voor de tandarts, en ook de accountant en advocaat volgen continu cursussen en halen certificaten om relevant te blijven voor hun beroep. Life long learning en leren van anderen is de standaard.

Ondernemers doen maar wat

En hoe staat het met u? Grappig genoeg behoren ondernemers binnen de beroepsbevolking bij de weinigen die veelal ‘gewoon maar wat doen’. In ieder geval, dat was bij mij het geval. We groeiden en waren succesvol, maar eerlijk gezegd kwam dat door een enorme ambitie, werklust en ‘trial and error’.

Pas na tien jaar heb ik me, op dringend advies van een andere ondernemer, laten scholen over hoe je eigenlijk een groeibedrijf moet leiden. Iets dat ik er naast de focus op product, klanten en toekomst altijd maar een beetje bij deed.

Ik leerde hoe je professioneel een visie en strategie formuleert, hoe je discipline, systeem en ritme in je organisatie krijgt. Maar ook hoe je mensen moet interviewen en selecteren, hoe je een goed managementteam samenstelt, hoe je effectief vergaderingen leidt, een winnende cultuur bouwt en hoe je slim ‘de troepen’ motiveert.

Wow! Ieder aspect van leiderschap bleek gewoon te leren. Mijn leven werd beter, makkelijker en de groei ging sneller. Ik kwam niet alleen vrolijk aan, maar ging ook weer vrolijk en opgeruimd naar huis.

Raar eigenlijk dat alles verandert en dat wij ondernemers maar gewoon goed bedoeld blijven doorkachelen omdat niemand ons echt op scherp zet. Is dat niet bizar?

Zijn wij het eigenlijk niet aan onze werknemers en onszelf verplicht om ook ons deel van de taakverdeling professioneel op te pakken?

De markt is daar in ieder geval duidelijk over. Ondernemers die aan zichzelf werken, zo schrijft de Harvard Business Review, blijken aanzienlijk sneller te groeien dan degenen die dat niet doen. Denk daar nog maar eens aan, de volgende keer bij de tandarts, advocaat, accountant of als u uw auto ophaalt.

Kees de Jong is groeiondernemer en mede-initiatiefnemer van nlgroeit.nl, een nationaal programma om ondernemers te helpen groeien. Kees heeft meerdere bedrijven in binnen- en buitenland gebouwd en geleid. Inmiddels is hij investeerder, adviseur, mentor, schrijver, drummer en spreker over alles wat met bedrijfsgroei te maken heeft.