Na COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, &Other Stories en H&M zelf, opent het Zweedse H&M vrijdag een nieuwe winkelformule in Londen: Arket.

Verwacht hier geen ‘fast fashion’ en bomvolle rekken, maar wel duurzame, tijdloze items, een café, woonartikelen, items van andere merken en koopadvies op je telefoon. Het Londense Regent Street heeft de primeur: H&M slaat een nieuwe weg in. Binnenkort volgen steden in de rest van de wereld.

Volgens H&M zit de consument namelijk helemaal niet te wachten op lange rijen, drukke winkelstraten en graaien in volle rekken met prijzen die je tegemoet schreeuwen. Winkelen moet weer leuk worden volgens de gigant, zeker met de moordende concurrentie via internet.

De dertigplusser van nu mijdt de winkelstraat liever, volgens Arket. Deze heeft het al druk genoeg en hecht waarde aan een gezonde levensstijl, kwaliteit en duurzaamheid. Iets wat ze niet zo snel bij H&M zelf vinden – de conscious en biologische collecties daargelaten -, waar jongeren dringen om de nieuwste aanbiedingen.

Dit kun je verwachten van Arket:


Vrijdag opent Arket - het nieuwe winkelconcept van H&M - zijn deuren in het Londense Regent Street. En online, in achttien landen waaronder Nederland.


Met het concept wil H&M een nieuwe weg inslaan. In de winkels en online vind je een beperkt assortiment met tijdloze, kwalitatieve items. Ofwel: Scandinavisch minimalisme. Maar in tegenstelling tot andere Scandinavische merken zonder de bekende vierkante vormen.

First collection preview. Royal Geographical Society, 1 Kensington Gore, London. 2 June 2017. #ARKET

Een bericht gedeeld door ARKET (@arketofficial) op


In de winkel en app koop je niet de laatste mode, maar tijdloze kledingstukken ingedeeld in verschillende materialen, kleuren, pasvormen en mét informatie over het productieproces. Via de Arket-app kunnen klanten verkoopadvies krijgen.

arket-online


Geen glittertops en T-shirts met slogans dus. Wel een kleine collectie voor mannen, vrouwen en kinderen. Volgens formulebaas Lars Axelsson kopen klanten liever één goed product dan heel veel producten.

ARKET_17AW_CottonPoplin_sRGB


Met Arket wil H&M de dertiger aanspreken die bewust leeft en een hekel heeft gekregen aan drukke winkelstraten en goedkope kleding die maar één seizoen meegaat.

ARKET_17S6B2_M_16_srgb


Het moet een plek zijn waar je als klant niet hoeft te wachten, maar juist graag wilt komen. De winkel is licht en ruim: niet iedere verkoopmeter wordt benut en er torenen geen stapels kleding op bomvolle tafels.


Daarnaast vind je in Arket een café, als de locatie het toestaat. Het café is gebaseerd op de traditie van het New Nordic Food Manifesto: simpel met regionale, kwalitatieve, seizoensproducten.

ARKET_17S6B2_H_9_srgb


Omdat de winkel 'het beste van het beste' wil aanbieden, liggen er bij Arket ook merken van andere merken. Denk aan sneakers van Nike en schoenen van Clarks...

arket-schoenen


...maar ook Peugot-pepermolens, teddyberen van Steiff en Siciliaanse olijfolie.


De prijzen variëren van een paar euro tot een paar honderd euro. Voor een katoenen damesoverhemd ben je ongeveer vijftig euro kwijt, het perfecte basic mannenshirt kost vijftien euro.


Arket is daarmee goedkoper dan de bekende luxemerken, maar duurder dan grote ketens als H&M en Zara.


Binnenkort volgens winkels in Stockholm, Kopenhagen, München en Brussel. Het zal een vliegende start worden, op Instagram heeft Arket al 58.000 volgers.