“Oké, we zijn goed in handvaardigheid, we willen de wereld verbeteren… Laten we een elektrische auto op zonne-energie bouwen!”

Laurin Hahn en Jona Christians wisten wat te doen. De jongens uit het Duitse München waren net achttien, klaar met middelbare school en het bleef niet bij een jongensdroom.

Ze zochten hulp bij de jonge designer Navina Pernsteiner en samen ontwikkelden ze in een garagebox de Sono, een zonneauto met als basis de Renault Twingo. Vijf jaar na de eerste ideeën hebben ze vijfduizend auto’s in bestelling, eind 2019 willen ze de auto’s gaan leveren.

Het klinkt als naïeve fantasie van twee tieners, maar dat is het allerminst. Het bedrijf van de twee, Sono Motors, heeft al meer dan zestig man in dienst. Hahn, Christians en Pernsteiner zijn trots dat ze “met zijn drieën al vijfduizend mensen hebben overtuigd”.

Actieradius van 250 kilometer

De belofte die de drie jonge Duitsers deden is om een auto op zonne-energie van 16.000 euro te bouwen met een actieradius van 250 kilometer. Dat is gelukt – op zonne-energie kan de auto 30 kilometer rijden, als je de stekker in het stopcontact stopt, haalt hij de 250.

Met de genoemde 16.000 euro ben je er overigens nog niet helemaal, een accu voor de auto kost nog eens 4.000 euro. Daarmee komt de Sono op ten minste 20.000 euro. Dat is ongeveer 10.000 euro voordeliger dan de Tesla model 3 instapversie, die tegen de 35.000 dollar kost.

Ze presenteerden de Sion in filmpjes op YouTube en startten een crowdfunding-campagne om 5.000 inschrijvingen te krijgen. Die actie werd massaal gedeeld op sociale media, de inschrijvingen stroomden binnen en ze konden aan de slag.

Lees ook op Business Insider

Sono Motors is atypisch autobedrijf. “Ons doel is niet om zo veel mogelijk auto’s verkopen. De meeste auto’s staan toch 90 procent van de tijd stil”, zeggen de drie tegen Business Insider. De Sono moet wat hen betreft zo veel mogelijk gedeeld gaan worden.

“Eén Sion-auto kan acht auto’s vervangen”, denkt Christians. Naast schone auto’s produceren, willen ze de deeleconomie stimuleren. De Sono moet makkelijk uit te lenen zijn.

Ook in Nederland ontwikkelen jonge mensen een zonneauto. Het bedrijf Lightyear, met onder andere oud-studenten van de TU Eindhoven als oprichters, wil in 2020 de eerste auto’s leveren.

Zowel de Sion als de Lightyear presenteren zich als gezinsauto. De eerste is een budgetauto, de Lightyear is kostbaarder, hij kost bijna een ton meer dan de Sion.

De Nederlandse zonneauto heeft wel een actieradius die een stuk groter is dan de Lightyear. Bovendien zullen de looks van de Lightyear autofans mogelijk wat meer aanspreken dan de Sono, die is ontworpen op een Twingo-basis.

Het zijn auto’s gebouwd voor andere marktsegmenten, maar vanuit dezelfde droom: rijden op zonne-energie stimuleren.

LEES OOK: Waarom zien veel elektrische auto’s er zo lachwekkend uit? Deze Duitse professor weet het antwoord