‘Ik ben commercieel en denk in kansen en mogelijkheden. Maar wat de kosten zijn en de gevolgen voor de interne organisatie, daar dacht ik niet altijd even goed over na.’

Zadelstoel

Dat zegt Daan Nauta (33), samen met zijn broer Mark (32) eigenaar van stoelenfabriek Score. Vorig jaar namen ze het bedrijf over van hun vader. De gebroeders Nauta hebben grote plannen: groeien, innoveren en internationaliseren. Het paradepaardje van Score is de zadelstoel, waar er wereldwijd al honderdduizenden van verkocht zijn.

9 bouwstenen

Aan wilde ideeën geen gebrek. Maar hoe bepaal je welke goed zijn? Daan en Mark gingen naar een BusinessBoost-middag. Ze praatten met collega-ondernemers over de sterke en zwakke kanten van hun business model. Daan: ‘We gebruikten het Business Model Canvas. Dat is een schema met 9 bouwstenen die je met kernbegrippen vult.’

‘De kracht is dat je in één oogopslag je eigen business model overziet en beter begrijpt. Bijvoorbeeld wie je klanten zijn, welke waarde je voor deze klanten creëert, met welke producten en diensten, hoe je deze naar de markt brengt, met welke partners, waarin de belangrijkste kosten zitten en wat de inkomstenstromen zijn.’

Je gaat het verband zien

Door iets in de ene bouwsteen te veranderen, moet je automatisch ook de andere aanpassen. Zo kun je dus spelen met je input en ga je de verbanden zien. Is dat nuttig? ‘Absoluut. Als ondernemer heb je zo je specialiteiten en aandachtsgebieden. Ik richt me op de commercie.’

‘Maar het Business Model Canvas maakte mij duidelijk dat commerciële kansen en mogelijkheden ook consequenties hebben waaraan ik niet één twee drie had gedacht. Met welke partners ga je deze kansen bijvoorbeeld realiseren? Wat zijn daarvan de kosten? En wat betekent het voor de interne organisatie? Het model brengt de essentie van ons bedrijf Score terug tot 1 A4’tje. Dat heeft ons veel nieuwe inzichten opgeleverd.’

Idee afgevoerd

En het is niet bij dit velletje papier gebleven. Samen met een multidisciplinair team met collega’s uit verschillende disciplines hebben de gebroeders Nauta zo’n 200 innovatieve ideeën opgedaan en de beste 12 daarvan in het Business Model Canvas gestopt. Steeds hebben ze in het model uitgewerkt wat de consequenties van een idee voor organisatie, kosten en opbrengsten zouden zijn.

Uit het model bleek welk idee kansrijk was en welk beter afgeschoten kon worden. Daan: ‘We dachten bijvoorbeeld aan een concept waarin we vergaderzalen met onze stoelen te gaan verhuren. Als een soort Regus. Het model maakte duidelijk dat dit idee veel te ver afstond van onze kernactiviteiten.’

Tandarts kan lekker zitten

Dit idee werd dus afgevoerd. Maar welke innovaties hebben het wel gehaald? Daan glimlacht. Het wil de concurrentie niet wijzer maken dan die is. Na enig aandringen: ‘Ons idee van een smart chair, die de gebruiker precies aangeeft of hij goed zit of niet, kwam zeer positief uit het Business Model Canvas. Met dit idee gaan we nu verder.

Een ander idee kan ik ook wel prijsgeven. We gaan tandartsen de kans geven om onze ergonomische zadelstoelen uit te proberen. Uit het Business Model Canvas kwam naar voren dat we hiervoor een nog intensievere samenwerking moeten aangaan met partners in de keten dan dat we nu al doen. Daar zijn we nu heel ver mee. Beide nieuwe activiteiten zijn een rechtstreeks gevolg van Business Boost.’

Hier vind je een Nederlandstalige instructievideo over het Business Model Canvas. Bekijk de video van Daan en Mark Nauta hieronder. BusinessBoost is een initiatief van ING en MKB Nederland.