De Britse schrijfster Tilly Bagshawe is behalve een bestseller-auteur ook iemand die veelvuldig in het vliegtuig stapt.

In al die jaren waarin ze tussen Europa en de Verenigde Staten pendelt, heeft ze de nodige foefjes opgedaan om zo comfortabel mogelijk te vliegen.

Bagshawe schat dat ze zo’n 170.000 kilometer per jaar vliegend aflegt, tussen het Verenigd Koninkrijk en Los Angeles: waar ze woont met haar man en vier kinderen. Haar favoriet is de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij Virgin Atlantic, vertelt ze financieel persbureau Bloomberg.

“Ik ben een behoorlijk angstige passagier die eenmaal aan boord denkt: Zijn de mensen met wie ik deze ruimte deel, de mensen met wie ik wil sterven?” Ze roemt de crew van de maatschappij: “Ze zijn zo aardig en lachen altijd. Bovendien heeft Virgin het beste entertainment aan boord, vooral voor kinderen. Favoriet bij mijn kinderen zijn de ijsjes die ze brengen tijdens de vlucht.”

Vliegkilometers

De schrijfster heeft twaalf romans op haar naam staan die de prestigieuze The New York Times Best Seller-list hebben gehaald. Haar status als goedverkopende auteur, brengt haar niet tot het boeken van business class. “We hebben nog nooit een business class-stoel gekocht, maar altijd onze vliegkilometers gebruikt voor een upgrade.”

Om dat gedaan te krijgen, zijn er volgens Bagshawe twee belangrijke woorden die je moet laten vallen in gesprek met de afdeling reserveringen. "Bel ze op en laat de naam revenue management vallen", onthult de schrijfster. Met het noemen van deze afdeling boekt ze meer succes bij het bemachtigen van een nog niet-verkochte business class-stoel.

Revenue management

Volgens haar is revenue management  een afdeling die ervoor moet zorgen dat een vlucht winstgevend is. "De mensen van revenue management zijn degenen die medewerkers van reserveringen kunnen vertellen wat ze mogen weggeven."

Dit is niet alleen bij Virgin Atlantic zo. Bij vrijwel alle airlines is revenue management een machtige afdeling, laat luchtvaartjournalist Yteke de Jong aan Business Insider weten.

Bagshawe vervolgt: "Bij Virgin Atlantic zijn ze de baas van de Flying Club, het loyaliteitsprogramma voor klanten van de luchtvaartmaatschappij." Volgens haar weet lang niet iedereen dat de afdeling revenue management bestaat. "

Zodra je de naam laat vallen, kom je over als iemand die weet hoe het bij een luchtvaartmaatschappij werkt, en hoe stoelen worden verkocht. Vraag de reserveringsmedewerker: 'Heeft revenue management al wat eersteklas-stoelen beschikbaar voor upgrades met miles?'", legt de schrijfster uit.

Doorverbinden

"Als ze 'nee' zeggen, vraag dan of ze dat extra willen checken. Of vraag of ze je willen doorverbinden naar revenue management, zodat je zelf kan vragen of en hoeveel business class-stoelen nog vrij zijn. Reageer beleefd als het antwoord komt", tipt ze. "'Oh, zijn twintig stoelen nog niet verkocht? Waarom geef je die niet vrij?'

Tegen het einde van het gesprek geeft de reserveringsmedewerker toe: 'Oké, we geven een stoel vrij voor jou.' Soms bellen ze de volgende dag terug met dezelfde mededeling. Met deze tactiek is bijna 100 procent succes verzekerd", bezweert Bagshawe.

LEES OOK: In een vliegtuig mét business class is de kans op woede-aanvallen 4 keer zo groot – dit is de reden

EN MIS OOK NIET: Het vereist een pittige training, wil je in de businessclass van Emirates werken, vertelt een stewardess