Wie vandaag de dag een nieuwe baan zoekt, gaat zich eerst uitgebreid online oriënteren. Voordat je daadwerkelijk solliciteert, lees je eerst functiebeschrijvingen, sollicitatietips en werkgeversevaluaties.

Een toenemend aantal mensen checkt op sites zoals Glassdoor, ook in Nederland actief, hoe de potentiële werkgever wordt beoordeeld door werknemers en sollicitanten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Duitse brancheclub voor digitale bedrijven Bitkom.

Volgens Bitkom heeft meer dan een derde van de ondervraagde Duitse internetgebruikers (36 procent) online evaluaties en besprekingen van werkgevers gelezen. Drie jaar geleden was dat nog zeven procent minder. Voor het onderzoek interviewde Bitkom 1.009 personen van 14 jaar en ouder, 829 respondenten waren internetgebruikers.

Beoordeling bedrijf op internet kan sollicitatie beïnvloeden

Volgens Bitkom kan de manier waarop een werkgever wordt beoordeeld bij internet-reviews de potentiële sollicitant beïnvloeden. Zozeer dat een negatieve ranking ertoe kan leiden dat een sollicitant afziet van een sollicitatie.

Van de mensen die online rankings van werkgevers lezen, laat 86 procent de ranking bepalen of ze wel of niet bij het bedrijf solliciteren. Van die 86 procent geeft 46 procent aan via de evaluaties voor een bepaald bedrijf te hebben gekozen, blijkt uit het Duitse onderzoek. Meer dan de helft (54 procent) van de ondervraagden geeft echter aan dat ze door die beoordelingen afzagen van een sollicitatie.

Is dit slim? Misschien toch niet. Beoordelingen op online portals kunnen zeer subjectief zijn – niet zelden willen oud-werknemers gewoon stoom afblazen en zetten ze hun oude werkgever in een kwader daglicht dan hij of zij verdient.

Anderzijds kunnen werkgevers bijzonder positieve ratings kopen. Het is daarom belangrijk om zo veel mogelijk evaluaties de revue te laten passeren om een zo betrouwbaar mogelijk beeld te krijgen van de potentiële werkgever. Dat geldt helemaal als je de evaluaties echt meeneemt in je beslissing wel of niet te solliciteren.

Lees ook op Business Insider

Zijn slechte beoordelingen een objectieve indicatie?

In de Süddeutsche Zeitung legt loopbaancoach Bernd Slaghuis uit dat beoordelingen op portals nuttig kunnen zijn, mits je ze zorgvuldig leest. “Als je bij het lezen van honderd evaluaties telkens steekwoorden als ‘geen leiderschapsmentaliteit’ en ‘rampzalig leiding geven’ tegenkomt, dan zegt dat wellicht iets”,  aldus Slaghuis.

Maar dat mag je er niet van weerhouden om toch te solliciteren. Wél moet je, tijdens het gesprek met je potentiële nieuwe werkgever, de in de rankings veel gehoorde klachten in het achterhoofd houden. Slaghuis: “Stel jezelf de vraag: wat merk ik? Worden de meningen die ik tegenkwam bevestigd? Welke vragen kan ik stellen?”

Dit artikel verscheen eerder op Business Insider Duitsland.

LEES OOK: 26 trucs rond tijdmanagement die ik graag op mijn 20ste al had willen kennen