Corporate illusionist Niels Houtepen stond de laatste jaren op honderden congressen en seminars.

Met zijn achtergrond als prijswinnend magician, producent, creative en ondernemer weet hij interactieve illusies te koppelen aan waardevolle zakelijke inzichten.

Wij vroegen hem naar zijn sterke drijfveren, groeiende succes en het geheim achter zijn onverklaarbare mind experimenten.

Wat doe je als corporate illusionist precies?

Ik breng eerst en vooral een stukje verwondering op de werkvloer. Vandaag de dag vinden we alles namelijk maar normaal. Niemand verwondert zich nog over het feit dat we met zijn allen rondwandelen op een in de ruimte zwevende bol. In de geschiedenis van de mensheid heeft de magiër het altijd als zijn taak gezien zaken te ontluiken… Als moderne magiër combineer ik mijn passie voor magie en ondernemerschap in interactieve shows die mensen weer eens doen verwonderen.

Voor wat voor soort bedrijven werk je?

Mijn opdrachtgevers zijn heel gevarieerd. Iedereen zoekt naar verbinding en manieren om te verwonderen… We zijn allemaal zoekende. We weten weliswaar heel goed wat we doen, maar steeds minder vaak waarom we het doen. Als corporate illusionist koppel ik zakelijke onderwerpen aan interactieve illusies. Dit zorgt ervoor dat mensen even uit hun hoofd raken en op een andere manier geprikkeld en geïnspireerd worden. Daarom huren partijen als grote corporates, sales organisaties en retailers uit verschillende branches mij in voor congressen, seminars en awardshows. Zij willen entertainment graag ook relevant laten zijn.

Wie is jouw publiek?

Dat is heel divers. De ene keer zijn het 1000 branchegenoten tijdens een congres, de andere keer mensen die binnen hun organisatie dagelijks met de poten in de modder staan. Geregeld verschijn ik op bedrijfsdagen waar het hele personeelsteam samen met opdrachtgevers en toeleveranciers aanwezig is. Soms intiem in de boardroom van een grote corporate, waar rond mijn sessie in het grootste geheim een grote deal wordt afgesloten… Alleen al de afgelopen week stond ik onder meer voor de sponsoren van voetbalclub NAC Breda, franchisenemers van Albert Heijn en het salesteam van de Technische Unie.

Klopt het dat je altijd maatwerk levert?

Ja, dat is een bewuste keuze. Mijn samenwerking met een opdrachtgevers begint altijd met een vooroverleg. De mensen in het publiek moeten een show zien waarvan ze voelen dat die alleen voor hen is gemaakt. Waar ze zich in herkennen en door geraakt worden. Als ondernemer heb ik zelf ook geworsteld met de thema’s die mijn opdrachtgevers aandragen. Hierdoor kan ik me heel goed verplaatsen in mijn publiek.

Je succes lijkt een enorme vlucht te nemen. Hoe verklaar je dat?

Inmiddels ben ik al een lange tijd bezig in dit vak – zowel voor als achter de schermen. Ik heb zelf een enorme transitie doorgemaakt en voel dat ik in deze rol het dichtst kom in de buurt van mijn missie: het inzetten van magie, illusie en zelfs hypnose om mensen te activeren, inspireren en ontluiken. In ons allen schuilt zoveel potentieel… We moeten er alleen op durven te vertrouwen. Mijn voorstellingen zijn dan ook méér dan puur entertainment alleen. Ze verwonderen en verbinden. Dat geeft zowel mij als mijn publiek veel energie en lijkt zich nu uit te betalen.

De dingen die je doet zijn redelijk bizar en onverklaarbaar. Heb je een bovennatuurlijke gave?

Laat ik daar duidelijk over zijn: nee. Wel durf ik meer en meer op mijn intuïtie te vertrouwen. Daarnaast heeft menselijk gedrag en de beïnvloeding daarvan me altijd bovenmatig geïnspireerd. Ik pas nu op gevoel experimenten toe met hetzelfde effect als waar ik vroeger een truc voor nodig had.

Maar je lijkt te weten waar je publiek aan denkt. Geeft antwoord op vragen die gaan over de toekomst. En dit lijkt keer op keer raak te zijn.

Niet altijd. Soms zit ik ernaast. Het is ook geen waarzeggersfenomeen, maar komt vooral voort uit een bron van écht contact maken. Wanneer je dat doet, kom je veel te weten over mensen… Zelfs zaken die ze zelf nog niet scherp hebben. Daarnaast maak ik nog steeds gebruik van trucs en illusies. Het is juist deze combinatie van technieken die resulteert in de uiteindelijke verdieping. Die het geheel méér laat zijn dan een onbegrijpelijke puzzel. En die leidt tot dat zeldzame maar o zo broodnodige moment van verwondering op de werkvloer…

Niels Houtepen is exclusief te boeken via Sprekersbureau Quality Bookings.

Bekijk de video met Niels Houtepen.