Een computerprogramma dat op basis van statistische analyse de perfecte reclame-tekst schrijft. Het bedrijf Persado zegt die wondermachine in huis te hebben.

Persado heeft in acht jaar een databank van een half miljoen teksten opgebouwd, die vaak worden gebruikt in reclames. Het besteedde twee jaar aan de ontwikkeling van een computerprogramma dat met die teksten advertenties schrijft. Persado heeft al die zinnetje ingedeeld op emotionele waarde, vertelt Julia Spano, hoofd marketing, tegen Quartz.

Dankbaar of urgent?

Om te beginnen zijn de teksten ingedeeld op positieve, negatieve of neutrale respons. Ook is er een indeling op emoties als dankbaarheid, opwinding, of urgentie. Het programma leert hoe taal wordt ervaren door het publiek, en werkt zichzelf voortdurend bij om bepaalde emoties over te brengen.

Persado wordt nu vooral gebruikt voor digitale reclame-uitingen – waar het effect van een boodschap direct gemeten kan worden. Maar volgens Spano is het niet ondenkbaar dat de door software aangemaakte teksten ook op billboards of in bladen staan.

Beter dan menselijke copywriter

Onder de klanten van Persado bevinden zich Verizon, American Express en LivingSocial. Klanten kunnen met een idee voor een campagne bij Persado komen, waarna de computer analyseert welk emotie daar het beste bij hoort. Volgens Spano zijn de teksten van de computer in 95 procent van de gevallen beter dan die van een menselijke copywriter.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl