Nieuwe medewerkers vinden voor je onderneming kan een gecompliceerd en langdradig proces zijn. Marla Malcolm Beck, de CEO van cosmeticabedrijf Bluemercury heeft één regel: elk gesprek duurt maximaal zeven minuten.

Beck noemt zichzelf ‘de koningin van het 7-minuteninterview’. De kern bestaat uit drie onderwerpen: ‘skill, will and fit’. Met andere woorden: vaardigheid, gretigheid en geschiktheid. Dat vertelt ze in een interview met The New York Times, nadat Macy’s haar bedrijf overnam voor 210 miljoen dollar (192 miljoen euro).

Vaardigheid

Beck heeft binnen twee minuten door of je slaagt in de categorie ‘vaardigheid’, puur op basis van wat de kandidaat eerder heeft gedaan. De sleutelvraag: “Wat is de grootste verandering die jij teweeg hebt gebracht bij je vorige werkgever?”

“Uit de manier waarop iemand vertelt over een project, kun je achterhalen of het echt een verdienste van je sollicitant was of slechts een simpele ontwikkeling binnen de organisatie.”

Gretigheid

Beck vraagt de kandidaat tegenover haar: “Wat wil je doen over vijf of tien jaar? Het antwoord zegt veel over je aspiraties en creativiteit. Wie ‘hongerig’ is om ergens te komen, bewijst te willen leren. En als je wil leren, kun je elke baan aan.”

Geschiktheid

Voor de laatste kwaliteit kijkt Beck naar het cv van de kandidaat. Ze ziet het liefst ervaring in een kleinere organisatie. "Bij grote bedrijven is je baan slechts een klein stukje van het geheel. Ik heb mensen nodig die beslissingen kunnen maken."