Zelfrijdende auto’s, stofzuigrobots, chatbots die een vakantie voor je boeken, via je smartphone de koelkast controleren op voorraad of met een appje op afstand de thermostaat in je huis regelen… het zijn bijna de normaalste zaken van de wereld aan het worden en toch staan we pas aan het begin van alle nieuwe digitale ontwikkelingen en veranderingen.

In het bedrijfsleven vinden veranderingen eveneens in rap tempo plaats.

De digitale transformatie gaat hier specifiek over hoe digitale technologie onze manier van zakendoen en van werken verandert, maar ook over hoe internet en technologie het gedrag van klanten verandert. Deze transformatie vindt plaats in elke branche en organisatie – van industrie tot onderwijsinstelling, van retailer tot overheid – en om de klant centraal te kunnen stellen en mee te gaan in deze omwenteling, zijn de juiste tools binnen een organisatie nodig.

Microsoft hield onlangs een interview met R. “Ray” Wang; Principal Analyst, oprichter en voorzitter van Constellation Research en auteur van het bestseller boek Disrupting Digital Business. In dit interview, dat is uitgewerkt in dit Engelstalige whitepaper , geeft Wang antwoorden op vragen als ‘Wat is de definitie van digitale transformatie en wat is de impact voor organisaties? ‘Wat is het risico voor bedrijven en organisaties die niet transformeren?’ en ‘Welke obstakels zijn er en wat is de sleutel tot succes?’

Wang’s benadering van digitale transformatie is verfrissend. Hij stelt dat het niet sec over de technologie erachter moet gaan, als wel over de manier waarop bedrijven hun businessmodellen moeten aanpassen en hoe de manier waarop diezelfde bedrijven met klanten omgaan veranderd moet worden. Cloud-based computing speelt hierin een allesbepalende rol en mobile-, social -, big data en analytics, het internet of things (IoT) en artificiële intelligentie (AI) toepassingen dragen allemaal bij aan een succesvolle digitale transformatie. Bedrijven die deze transformatie niet tot prioriteit maken, zullen het simpelweg niet redden, beargumenteert Wang.

Het is dan ook zaak dat digitale transformatie gedragen wordt door de sleutelfiguren binnen een organisatie en dat het onderdeel wordt van de bedrijfscultuur. Het heeft namelijk impact op de IT, financiën, klantenservice, marketing en sales van een bedrijf.

Digitale transformatie moet gemotiveerd worden door de leiding, maar ideeën en input van onderaf moeten vervolgens blijvend omarmd en uitgevoerd worden. Digitale transformatie is geen eenmalig projectje dat je een keer draait, het moet onderdeel worden van het DNA van het bedrijf.

Wang benadrukt dan ook dat de directie vragen moet durven te stellen waar ze voorheen nooit over nagedacht had. Toonaangevende figuren van verschillende disciplines in een organisatie moeten samen aan de slag gaan om out of the box te denken: door gezamenlijk problemen op te lossen worden nieuwe inzichten vergaard en kunnen bestaande processen veel makkelijker op de schop.

Afsluitend geeft Wang nog een vijftal bepalende tips voor een succesvolle digitale transformatie. In het kort komt het erop neer dat bedrijven voor zichzelf goed moeten definiëren wat hun missie is; wat willen ze bereiken? Voorts is het belangrijk dat men een digitale cultuur moet bewerkstelligen binnen het bedrijf, in alle gelederen, waarbij alle afdelingen aanhaken. Voor de hand liggend maar heel belangrijk is het gegeven dat de zakelijke kant moet kloppen, het businessmodel moet staan als een huis voordat alle coole disruptieve technologieën toegepast kunnen worden. Maak geen beslissingen op basis van gevoel maar op basis van data, zonder data kun je als bedrijf niet meer functioneren, stelt Wang. Tenslotte is het belangrijk om samen te werken en co-creaties te stimuleren.

Lees hier het complete interview met R. “Ray” Wang en leer hoe je jouw bedrijf kan transformeren en futureproof kunt maken.

Advertisement