Als een Brexit-deal tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk uitblijft, betekent dat een flinke verstoring voor verschillende sectoren van de Britse economie, schrijft analist Sonali Punhani van de Zwitserse bank Credit Suisse.

In de recente onderhandelingen over de Brexit lijkt er de nodige progressie geboekt te zijn. Beide zijden spraken maandag van ‘significante vooruitgang’. Niettemin blijft de mogelijkheid bestaan dat er geen deal ligt als de Britten in maart 2019 de unie verlaten. Want de Britse premier Theresa May en voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie slaagden er maandag niet in op cruciale punten overeenstemming te bereiken.

Er is nog altijd onenigheid over de kwestie van de grens met Ierland na de Brexit en de zogenoemde scheidingsrekening. Als er vóór 14 december aanstaande geen akkoord is over deze punten, kan niet gestart worden met de onderhandelingen over de toekomstige handelsrelatie tussen de Britten en de EU. Dan wordt het erg krap om een alles omvattende deal te sluiten vóór de Brexit-datum van maart 2019.

“Er is een duidelijk negatieve impact bij ‘geen deal'”, zei EU-adviseur Stefaan De Rynck afgelopen oktober. Credit Suisse zet op een rijtje welke sectoren de klappen krijgen.


Bankenwereld: ‘65.000 tot 75.000 banen en 10 miljard pond aan omzet’

Canary Wharf, één van de financiële wijken van Londen. Foto: Getty

Getty

Dat Londen een financieel centrum is voor de hele wereld, daar twijfelt niemand aan. De bankenwereld en fintechbedrijven dragen veel bij aan de Britse staatskas. Een chaotische, harde Brexit is dus zowel voor de financiële ector zelf als voor de staatskas een riskante aangelegenheid.

Punhani schrijft: “Een scenario zonder deal kan ervoor zorgen dat tussen de 65.000 en 75.000 banen op de tocht komen te staan. Dat is 5 tot 6 procent van de financiële banen, 8 tot 10 miljard pond aan omzet (11 tot 14 procent van de belasting die de financiële sector oplevert). In totaal komt dit neer op groeidaling van 1,3 procent en een stijging van de werkloosheid met 0,2 procentpunt.


Landbouw: ‘Voedselprijzen met 8 procent omhoog’

Sommige Britse boeren steunden de Brexit-campagne. foto: Reuters/Toby Melville

Reuters/Toby Melville

De Britse landbouw lijdt momenteel al onder een arbeidstekort, volgens de National Farmers’ Union. Een toekomst zonder akkoord met de Europese Unie kan die crisis verergeren.

“Het Verenigd Koninkrijk zal, volgens de regels van de Wereldhandelsorganisatie, Europese import- en exporttarieven moeten betalen. Op zuivel is dat bijvoorbeeld 36 procent. Britse boeren verliezen hoogstwaarschijnlijk de subsidies uit de landbouwpot van de EU, die vaak goed zijn voor 50 tot 60 procent van hun inkomen.”

Al met al betekent dat hogere voedselprijzen, voorspelt Punhani. “Groot-Brittannië moet ook importbelasting betalen, wat volgens meerdere studies zal resulteren in 8 procent hogere voedselprijzen.”


Autoindustrie: ‘Een toename van 4,5 miljard pond in kosten’

Een medewerker in de Nissan-fabriek in Sunderland legt de laatste hand aan een nieuwe wagen. Foto: Reuters/Nigel Roddis

Reuters/Nigel Roddis

Autobouwer Nissan kreeg al snel na het Brexit-referendum garanties van de Britse regering om te zorgen dat de Nissen-fabriek in Sunderland open zou blijven. De Britse autosector heeft nauwe banden met die op het vasteland en vreest daarom forse barrières als er geen deal ligt in maart 2019.

Punhani: “De Britse autoindustrie riskeert extra kosten van 4,5 miljard pond (5,1 miljard euro) en daarmee een stijging van 15 procent voor de autoprijzen. De inflatie zou omhoog gaan en de autoverkopen kunnen dalen met 20 procent.”


Luchtvaart: ‘Vliegtuigen blijven aan de grond’

De Britse prijsvechter easyJet bedient veel EU-bestemmingen. Foto: EPA

EPA

Tal van luchtvaartbazen hebben de noodklok geluid over de Brexit. De luchtvaart is een reusachtige branche in Groot-Brittannië. De vijf luchthavens die Londen bedienen vormen samen het grootste systeem van vliegvelden in de wereld. Ryanair, de grootste maatschappij van Europa, heeft in Londen-Stansted de voornaamste basis van zijn hele netwerk. Ook easyJet vreest een Brexit zonder akkoord.

De Britse minister van Financiën Philip Hammond waarschuwde eerder dat vliegtuigen gedwongen aan de grond moeten blijven zonder Brexit-deal.

Credit Suisse ziet dit risico eveneens: “Britse vliegmaatschappijen verliezen zonder deal waarschijnlijk het recht om in de EU te vliegen, plus mogelijk het hele gebied onder de European Common Aviation Area [daaronder vallen ook Noorwegen, IJsland, Zwitserland, Marokko en de Balkan-landen die geen EU-lid zijn, red]. De luchtvaart is ook afhankelijk van Europese aanvoerlijnen, die waarschijnlijk ontregeld zullen raken.”


Kernenergie en kankerbehandelingen: ‘Geen toegang tot nucleaire isotopen, brandstof en componenten’

De kerncentrale van Hinkley Point. Foto: Stefan Wermuth/Reuters

Stefan Wermuth/Reuters

“Als het Verenigd Koninkrijk geen bilaterale deal weet te sluiten en Euratom verlaat zonder plan, kan het vervoer van nucleaire isotopen voor kankerbehandelingen stil komen te liggen; dit raakt ook de aanvoer van nucleair materiaal voor kerncentrales en componenten voor reactoren. Afgezien van Euratom zou ook het budget voor nucleair onderzoek afnemen”, schrijft analist Punhani.


Medicijnen: ‘Vertragingen en prijsstijgingen’

Foto: Skye Gould/Tech Insider

Skye Gould/Tech Insider

Nederland heeft het European Medicines Agency (EMA) al afgesnoept van Londen, omdat de Britten na de Brexit geen Europese instituties meer kunnen herbergen. Maar de bredere farmaceutische industrie in Groot-Brittannië kan ook lijden onder een ongereguleerde Brexit.

Punhani: “Import- en exporttarieven zullen niet zo’n impact hebben, omdat de EU een nultarief hanteert voor medicijnen. Maar de douanecontrole kan wel vertragingen opleveren bij het vervoer van farmaceutische producten en daarom ook zorgen voor prijsstijgingen.”