Ze is één van de meest besproken mediapersoonlijkheden in Afrika.

Linda Ikeji, de bekendste blogger van Nigeria, begon haar blog in 2006 toen veel mensen in Nigeria nog geen internetaansluiting hadden.

In elf jaar tijd werd ze een hit, juist ook onder Nigerianen die buiten Afrika wonen. Ze heeft inmiddels 2 miljoen volgers op Instagram en op Twitter en vorig jaar startte ze haar eigen online tv-platform.

Begin juni ging het live en in drie dagen trok Linda Ikeji 10.000 betalende abonnees. Dat is voor Ikeji pas het begin, ze mikt op een miljoen betalende kijkers in twee jaar.

In een interview met Business Insider vertelt ze uitgebreid over het online tv-platform en haar plannen. De succesvolle blogger is nu aanstormend tv-tycoon en deelt de lessen die ze leerde.

Les 1: Just do it

"Ik besloot online tv te gaan maken. Cursussen volgen en boeken lezen over tv-maken? Nee, niks studeren, gewoon beginnen", was haar motto, vertelt ze. Ze verzamelde mensen en ging aan de slag.

In een jaar maakte ze met een nieuw team 10 reality-shows en 21 tv-shows. Ze vertrouwt op haar creativiteit, bedenkt 90% van de programma's zelf. "Ik weet niet hoe ik een camera en filmspots moet bedienen, maar als het om ideeën gaat, ben ik heel creatief."

Les 2: Act local, think global

Content die leuk en interessant is voor Nigerianen, verdient wereldwijde aandacht, vindt Ikeji. De markt is veel groter dan de inwoners van Nigeria. Ze mikt ook op Nigerianen die de wereld zijn ingetrokken en nu overal wonen. Als zij enthousiast zijn, delen ze programma's ook over de wereld.

"Mensen uit 193 landen kijken naar mijn website, Nigeria is er slechts één van", zegt ze. Het is ook de reden dat Ikeji niet koos voor tv via de kabel, maar meteen online ging. Daardoor zijn haar programma's overal te zien.

Daarnaast verwacht ze uiteindelijk ook veel kijkers in Nigeria te trekken wanneer meer Nigerianen de beschikking krijgen over snel internet. Maar ze wil zich niet beperken tot Nigeria. "Ik wil dat de bazen van Netflix mijn werk zien en zeggen: 'Wie is deze vrouw?' Ik wil dat Sony mijn programma's ziet en zegt: 'Laten we een gesprek met haar hebben'."

Les 3: Kijk naar de rijken

"De rijkste mannen ter wereld zijn techondernemers. Van Jeff Bezos tot Bill Gates, wat ze bieden draait om techniek. Ze zijn miljardairs omdat hun activiteiten wereldwijd zijn. Ze richten zich op de hele wereld. Als Netflix alleen Amerikaanse abonnees had, zou het niet de grootste ter wereld zijn", zegt Ikeji.

Netflix haalt inmiddels meer dan de helft van de omzet van buiten de Verenigde Staten.

Les 4: Mik op een klein percentage in een hele grote markt

Ikeji heeft als doel één procent van de Nigerianen die internet gebruiken aan zich te binden in twee jaar. Klinkt bescheiden, maar over de wereld zijn 93 miljoen Nigerianen online, meldt ze.

Een miljoen betalende kijkers biedt een mooie basis. Ze wist bij de introductie in juni in drie dagen tijd 10.000 abonnees binnen te halen.

Les 5: Give the people what they want

Door elf jaar te bloggen leerde Ikeji wat mensen echt willen lezen en kijken. Het serieuze materiaal spreekt de jeugd minder aan dan drama, controverse en roddels. Dus als je weet wie je doelgroep is, maak je content voor hen.

Jongeren maken twee derde van de kijkers uit, een derde is volwassenen. Voor de oudere doelgroep maakt Ikeji onder meer het programma 'I Survive'. Dat programma gaat over mensen die ontzettend heftige dingen hebben meegemaakt, maar zich niet uit het veld laten slaan.

Kinderprogramma's maakt ze nu niet. Ikeji twijfelt of ze het wil doen, want er komen aardig wat x-rated, spannende tv-programma's aan. Kinderprogramma's passen daar niet goed bij.

Les 5: Online tv maken kan met een klein bedrag

Ikeji investeerde een half miljard Nigeriaanse Naira. Klinkt indrukwekkend. Het komt neer op 1,2 miljoen euro. Daarmee maakte ze 35 tv-programma's in verschillende programmaformules. John de Mol en Talpa zouden vast in de handen knijpen voor zo'n productie tegen die prijs.

Les 6: Laat kijkers betalen voor content

Ikeji laat kijkers betalen om te kunnen kijken. "Ik kies voor niet te goedkoop, maar wel betaalbaar", zegt ze. Ze wil met een goed geprijsd product veel kijkers aanspreken, liever dan een kleine groep bedienen tegen een hoge fee. Ze koos voor verschillende tarieven. Voor 24 euro kun je een jaar kijken, een maand kost 2,40 euro.

Les 7: Leer van je fouten: stop als het niet werkt

"Mijn sociale mediaplatform LIS (Linda Ikeji Social) was een puinhoop omdat de mensen die ik had ingeschakeld er niks van bakten." Zij beloofden Ikeji de hemel, maar de eenvoudigste dingen konden niet. Foto's uploaden, video's tonen, het lukte niet.

Ikeji realiseerde zich dat LIS alleen maar geld zou blijven kosten en trok de stekker eruit. Ze schakelt voor haar online tv-platform nu "de beste krachten in" om snel veel programma's te kunnen maken.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Sub-Saharan Africa.