De Nederlandse startup Roadmap, een mobiel reisplatform voor zakelijke reizigers, krijgt een injectie van 4 miljoen euro.

Daarvan is de helft opgehaald bij investeerder Newion Investment, de andere helft wordt door de oprichters zelf in het bedrijf gestoken. Met het bedrag willen de drie eigenaren het reisgedrag van hun gebruikers nog beter kunnen voorspellen.

Ze begonnen jaren geleden een dienst waarmee ze reizigers via sms’jes konden informeren over hun vluchttijden. “Zo zijn we de industrie ingerold, eigenlijk zijn wij gewoon een paar nerds”, zegt mede-oprichter Jeroen van Velzen. “We wilden met die dienst reisbureaus ondersteunen, maar kwamen erachter dat die vooral vakanties wilden verkopen.”

Omdat vooral zakelijke reizigers gebruikmaakten van de sms-dienst, besloten Van Velzen en zijn twee mede-oprichters om zich dan maar op de zakelijke markt te richten. Ze gingen aan de slag met Roadmap, een app die zakenreizigers moet helpen ‘ontstressen’.

“Daardoor hebben ze meer tijd over om zich echt te richten op de reden waarvoor ze op reis zijn: zakendoen”, legt Van Velzen uit.

Abonnement als verdienmodel

Ze investeerden samen twee miljoen euro in het idee en gingen in 2015 van start. Via Roadmap kunnen bedrijven nu via een soort abonnement de reis voor hun medewerkers begeleiden. De medewerkers kunnen in de app vervolgens alle informatie over bijvoorbeeld hun vlucht, vervoersopties en hotel zien.

Het abonnement zorgt ervoor dat Roadmap genoeg inkomsten heeft, maar de bedrijven zelf zijn niet meer geld kwijt aan het boeken van hun reizen dan normaal. “Bij andere aanbieders betalen ze commissies, waardoor de reizen iets duurder worden. Wij brengen die niet in rekening. Dus de werkgevers zijn één keer een bedrag kwijt om onze dienst te kunnen gebruiken, maar zijn daarna goedkoper uit.”

Voor de werknemers levert het ook een voordeel op: die kunnen rustiger op reis. “Ze hoeven niet meer in verschillende apps op zoek naar informatie over hun reis en hoeven ook niet meer te zoeken naar goede restaurants. Op basis van de informatie van andere reizigers, geven wij ze suggesties.”

“Dat kunnen we goed doen doordat zakelijke reizigers heel voorspelbaar zijn”, zegt Van Velzen. “Ze gaan vaak naar dezelfde hotels en eten in dezelfde restaurants.”

Product uitbouwen en investeren in marketing

Met de investering van 4 miljoen euro wil het bedrijf de reizigers nog beter gaan helpen. “We willen het product verder uitbouwen, intelligenter maken. We willen met realtime informatie gaan werken. Als je ergens loopt, kunnen we bijvoorbeeld je locatie bijhouden en op basis daarvan tips geven.”

Ook wil Van Velzen geld investeren in marketing. Met uiteindelijk als doel: heel hard groeien. “We hebben veel grote multinationals als klant, zoals Microsoft. Die bedrijven geven bij elkaar 3 miljard dollar per jaar uit aan reizen.”

“We willen binnen een paar jaar groeien naar 25 miljard dollar. We gaan voor world domination”, lacht Van Velzen.

LEES OOK: Deze Nederlandse Google-specialist zet met zijn internetbedrijf €10 miljoen per jaar om en zit bewust niet in de Randstad – dit is de reden