Met Black Friday, die dit jaar op 27 november valt, is de drukste periode van het jaar aangebroken voor online winkels.

Economen bij ABN AMRO voorspellen recorddrukte bij bezorgers in december.

Bol.com heeft al de capaciteit van zijn distributiecentrum verdubbeld, terwijl PostNL busjes bijna 40 procent meer ritten gaan maken.

Tip van de economen: bestel eerder en bij lokale winkeliers.

Met Black Friday die dit jaar op vrijdag 27 november valt, is de drukste periode voor winkeliers aangebroken. Dat zorgt vooral in onlinewinkels voor veel meer shoppers, wat leidt tot grote drukte in distributiecentra en op de weg.

Economen bij ABN AMRO denken dat consumenten vanaf half november tot eind dit jaar 75 procent meer online zullen besteden dan vorig jaar. De coronacrisis zal dus in december tot recorddrukte leiden.

De periode rond de feestdagen is normaal gesproken al de drukste van het jaar, maar valt nu ook samen met de gedeeltelijke lockdown. De onlinebestedingen kwamen in oktober al in de buurt van de piek rond Sinterklaas vorig jaar, stelt ABN AMRO.

Lees ook op Business Insider

Bezorgcentra zetten extra personeel in

Veel webwinkels en pakketbezorgers bereiden zich voor door extra personeel in te zetten.

“E-commerce was al ‘booming’, maar door sluiting van winkels of lockdowns is het nog harder gegroeid”, zegt Jaco Knetemann, directeur van Ingram Micro. Zijn bedrijf is verantwoordelijk voor het distributiecentrum van bol.com dat jaarlijks miljoenen bestellingen bij de webshop afhandelt.

“We doen in deze periode aanzienlijk meer. Dan heb je het niet over 10 procent meer.”

In het distributiecentrum in Waalwijk werken in de periode van november tot en met de feestdagen net geen 4.000 mensen. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de basisbezetting van 2.000 mannen en vrouwen.

Dit helpt in het Waalwijkse distributiecentrum, dat daardoor al sinds het begin van deze maand de tijd had om de capaciteit uit te breiden. “Maar we deden door corona al meer”, zegt Knetemann. “Als je op de snelweg optrekt van 80 naar per uur naar 130 kilometer, is dat meer dan wanneer je 110 naar 130 kilometer per uur gaat.”

PostNL bezorgers maken 5.500 ritten per dag

Ook pakketbezorger PostNL kan door de spreiding van Black Friday gemakkelijker de berg te bezorgen artikelen aan. Toch maken bezorgers in deze piekperiode 5.500 ritten per dag, tegenover de normale 4.000.

Dat aantal ritten van bestelbusjes dit jaar al verhoogd naar 4.500 door corona, laat het bedrijf weten.

Daarnaast zet PostNL 110 extra vrachtwagens in, waardoor het bedrijf in totaal 1.150 trucks heeft rondrijden voor het bezorgen van pakketten.

Bestel op tijd en spreid je aankopen

Vanwege het coronavirus spreiden veel Nederlandse winkels hun aanbiedingen, waardoor er sprake is van een ‘Black Week’. Ook roepen ze mensen op hun cadeautjes eerder te bestellen.

Daarmee willen ze drukte in de winkels voorkomen. Ook webwinkels hebben de spreidingstactiek gehanteerd om zo niet alle bestellingen op een dag binnen te krijgen.

Ook economen bij ABN AMRO beamen dat eerder bestellen een goed plan is. “Consumenten doen er goed aan zo vroeg mogelijk of bijvoorbeeld bij lokale winkeliers te bestellen, die in de directe omgeving bezorgen”, zegt Albert Jan Swart, econoom bij ABN AMRO.

De economen waarschuwen dat niet alle logistieke bedrijven de enorme hoeveelheid pakketten op tijd kunnen verwerken. Zo lijkt de maximale capaciteit volgens ABN bij een aantal bedrijven half november al te zijn bereikt.

“Naar verwachting zal het aantal online bestelde producten verder toenemen, waardoor de kans groot is dat pakketjes tijdens sinterklaas of kerst te laat aankomen”, aldus Swart.

Lees ook: Onderzoek hint erop dat Black Friday dit jaar kan tegenvallen, maar in Nederland loopt het storm bij webshops