“Er is maar één ding erger dan dat er over je gepraat wordt, en dat is dat er niet over je wordt gepraat”, aldus Oscar Wilde, een beroemde schrijver, dichter en dandy uit de negentiende eeuw. Het adagium geldt niet alleen voor bekende personen, maar zeker ook voor bedrijven die spullen willen verkopen.

Albert Heijn weet het – bewust of onbewust – deze week weer voor elkaar te krijgen. Er is ogenschijnlijk ‘slecht’ nieuws ontstaan over de pannen van de supermarkt. De parkieten van twee klanten legden het loodje door mogelijke giftige dampen door de anti-aanbaklaag met Teflon.

Het is niet de eerste keer dat een spaaractie van Albert Heijn voor de nodige ophef zorgt. Een opsomming van eerdere pr-stormen:


1) Kristalglazen (eind 2014, begin 2015)

ah-kristalglazen

De kristalglazen van Albert Heijn bleken niet van kristal. Daarvoor zat er niet genoeg lood in. Volgens de Reclame Code Commissie was er daardoor sprake van misleiding.


2) Moestuintjes (2015 en 2016)

Opeens had heel Nederland groene vingers. Albert Heijn zou volgens professionele tuinders echter het tuinieren te veel simplificeren. Bovendien hadden de plantjes te weinig potgrond om serieus te groeien. AH zei geleerd te hebben van de teleurstellingen en zette afgelopen maart opnieuw de actie in, met een Eerste Hulp Bij Moestuinieren-groeikalender.


3) Wuppies tijdens WK 2006

Ondanks een productie van 15 miljoen kleine wuppies en 700.000 grote wuppies, ware de pluisgezichtjes halverwege het WK al op. Iedere econoom weet: schaarste maakt bemind. Sommige wuppies gingen daardoor voro 25 euro op Markplaats van hand tot hand.

Inspelen op het WK, iedereen probeert het. Maar niet iedereen lukt het. De wuppies van Albert Heijn waren een doorslaand succes. Ondanks dat er 15 miljoen kleine en 700.000 grote wuppies waren gemaakt, waren de pluisgezichtjes halverwege het WK al op. Iedere econoom weet: schaarste maakt bemind. Sommige wuppies wisselden daardoor voor 25 euro op Marktplaats van eigenaar.


4) Bestekset (2015 en 2016)

ah

Ondanks dat je voor 11.000 euro aan boodschappen moest doen, en dan ook nog eens 120,74 euro moest bijbetalen, waren de bestekmessen van Albert Heijn populair. Scherp was het keukengerei in ieder geval. Zo scherp dat veel mensen hun wonden toonden op sociale media.

 


5) Vershoudbakjes (2016)

ah-vershousdozen1

Klanten konden bij de AH met een ingevulde zegelkaart vershoudbakjes kopen tegen gereduceerd tarief. Anderhalve week voor het einde van de actieperiode kwamen er geluiden dat de plastic bakjes op waren.

De Volkskrant merkte dat als eerste op, later volgden andere media waaronder Business Insider. Vooral op sociale media leefde het onderwerp.